Unul din principalele motive pentru care masina ta este respinsa la Inspectia Tehnica Periodica este crapatura sau ciobitura din parbriz. De ce atata strictete cu privire la crapaturile din parbriz? Pentru ca o crapatura se mareste continuu si, daca nu suntem atenti, poate duce la spargerea integrala a suprafetei vitrate. De exemplu, un parbriz crapat nu mai are rezistenta unuia intreg si daca circulam cu viteza mare, moment in care aerul apasa cu putere pe geam, riscam sa il spargem complet. Asta presupune aruncarea de cioburi in ochii soferului, accident grav, eventual accident care implica si alte vehicule cu oameni nevinovati. Deci, desi la prima vedere poate parea o nimica toata, crapatura dintr-un parbriz poate avea efecte grave.

poza

Parbrizul auto are de suferit in Romania. Pentru ca intalnim pe sosele multe pietre, multe gunoaie, care sunt ridicate de masina care circula in fata noastra. Nu de putine ori ni se intampla sa auzim cum loveste masina, in caroserie sau geam, o piatra cand in fata noastra circula alt vehicul sau cand vine altul de pe contrasens. De cele mai multe ori se aude doar zgomotul, insa parbrizul nu pateste nimic.

Un parbriz auto este o piesa foarte rezistenta. Deoarece are 2 sau mai multe straturi lipite cu o folie rezistenta la socuri. Acea folie are rol de rezistenta, dar si ca cioburile sa nu se imprastie sau sa sara la o lovitura de putere medie. Dar isi pierde aceasta rezistenta atunci cand incep sa apara crapaturi.

De cele mai multe ori, crapaturile pornesc de la o ciobitura. Ciobitura este cauzata de o piatra sau de un alt corp rigid care intra in contact cu parbrizul. De exemplu, ceva aruncat de un vecin suparat de la geam, grindina, turturi cazuri de pe streasina si asa mai departe. Ciobitura este mica la prima vedere, dar are forma unei stele cu multe colturi. Aceste colturi sunt crapaturi in devenire. De aici pleaca la inceput crapatura care se lungeste in timp pana cand atinge o margine. Din fericire, de cele mai multe ori crapaturile sunt doar la unul din cele doua straturi ale parbrizului, respectiv cel exterior.

poza

Cand avem parbrizul ciobit exista o varianta care sa ne scape de inlocuirea totala a geamului. Sunt kituri de reperatii sau poti sa te duci la un service care repara aceste daune. In ciobitura se injecteaza un fel de adeziv transparent care impiedica plecarea crapaturilor, umpland toate golurile din ciobitura, aceasta devenind aproape invizibila.

Daca deja au pornit crapaturile, fie ele si de cativa centimetri, nu mai avem ce face. Trebuie sa apelam la un service de parbrize. Din fericire, acum sunt multe ateliere care ofera inlocuirea parbrizului la domiciliu. Adica suni, spui ce masina ai si vin la tine doi specialisti care scot parbrizul vechi si il pun pe cel nou, toata operatiunea durand cam 30 de minute.

In concluzie, nu este de joaca. La prima ciobitura, fie iti cumperi un kit de reparatie, fie te duci la cineva sa o rezolve. Reparatia te va costa cam 100 de lei. Asta daca nu vrei sa ajungi la crapaturi mari care se vor lasa cu schimbarea parbrizului care incepe de la 400 de lei si poate ajunge chiar si la 1500 de lei daca este cu degivrare incorporata. Unde mai pui ca e vorba de siguranta ta, care nu are valoare.

poza