Pilotul automat se mai numeste si Tempomat sau Cruise Control. Este un sistem electronic prin care automobilul isi pastreaza viteza constanta fara ca soferul sa tina apasata pedala de acceleratie. Tempomatul era o dotare suplimentara intalnita la masinile mai scumpe, dar acum este o dotare standard care include si limitatorul de viteza.

Sistemul Cruise Control are un mod de functionare destul de simplu. Acceleratia unei masini este data de clapeta de acceleratie care controleaza cantitatea de aer ce intra in motor. Clapeta este de obicei deschisa direct la apasarea pedalei prin intermediul unui cablu sau electronic, printr-un actuator. Adica in functie de pozitia pedalei, un senzor transmite informatia la un actuator care stie cat sa deschida sau sa inchida clapeta de acceleratie.

poza

Inca din capul locului trebuie mentionat ca numai automobilele cu acceleratie electronica pot avea Cruise Control. Cele cu cablu, neavand clapeta controlata de un actuator electronic, nu pot tine viteza constanta bucurandu-se de siguranta mare. In trecut, existau niste sisteme de pilot automat care blocau clapeta, insa uneori cablul se bloca si masina ramanea accelerata, chiar daca puneai frana.

Pilotul automat se foloseste fie de actuatorul care misca clapeta de acceleratie atunci cand apesi pedala, fie de un alt actuator secundar. In momentul in care activezi functia de Cruise Control, actuatorul ramane la pozitia respectiva, iar soferul poate lua piciorul de pe acceleratie. Electronic, acesta mai poate sa-si schimbe pozitie, deschizand sau inchizand clapeta, cand marim sau reducem viteza din butoanele sistemului de pilot automat.

In ultimii ani, masinile noi, inclusiv cele din gama Dacia, au primit ca dotare standard aceasta functie, inclusiv pe cea de limitator de viteza, ca o masura suplimentara de siguranta. Limitatorul de viteza functioneaza la fel, numai ca, in functie de viteza setata, actuatorul ramane intr-o anumita pozitie si nu ii mai permite soferului sa o depaseasca.

poza

Pilotul automat a fost inventat pentru folosirea pe autostrazi si drumuri lungi din Statele Unite, acolo unde nu este aglomeratie si viteza de deplasare ramane mereu constanta. Aceasta dotare este una de confort, menita sa-i asigure soferului o pozitie mai relaxata la volan. Din pacate, in Romania, aceasta functie nu este mereu utila. Pe de-o parte, ca nu prea avem autostrazi, de cealalta parte, ca este foare mare aglomeratie si ca nu ai perioade lungi de utilizare a acestei functii, din cauza ca dai de alte vehicule care circula mai incet, ca trebuie sa faci o depasire sau ca iti sare ceva in fata.

Nu este rau sa avem un pilot automat pe masina, mai ales daca circulam in alte tari dotate cu multe autostrazi. Insa acum, pilotul automat este mai evoluat, este adaptiv si chiar autonom. Adica poti circula cu un vehicul dotat cu asa ceva fara sa mai accelerezi sau sa franezi, pentru ca masina face totul. Iar in unele cazuri, nici nu mai trebuie sa misti volanul. Din pacate, aceasta evolutia nu va face decat sa duca la inlesnirea unei absente tot mai mari din partea soferului in activitatea de conducere iar neatentia si concentrarea isi vor spune cuvantul.

poza