Tehnologia LED-urilor nu este ceva nou. Led-urile dateaza inca din anii '60, dar folosite pentru iluminare mai degraba decat pentru a semnala un circuit deschis au inceput sa fie in anii '90. Acum, vedem leduri peste tot, de la iluminat stradal, pana la cel casnic si la cel auto. Tot mai multi producatori de automobile, inclusiv Dacia, folosesc faruri, stopuri sau lumini interioare cu led. Care sunt avantajele?

LED inseamna light emitting diode, fiind niste diode care produc lumina din curent direct, nu alternativ. Sunt niste mijloace de iluminate care functioneaza impreuna cu o baza de circuite care are rol de mini-computer, un fel de CIP, pentru a transforma curentul alternativ intr-unul direct.

Ledurile sunt mult mai eficiente decat becurile incandescente, atat ca durata de viata, cat si ca luminozitate per Watt. Adica produc mai multa lumina ca un bec incandescent per Watt-putere si consuma mai putin. Nu produc caldura mare si nici nu au nevoie de un timp pentru incalzire, asa cum se intampla cu becurile de tip neon, de exemplu.

poza

LED-urile in industria auto se intalnesc la iluminatul interior al habitaclului, pentru semnalizare, dar si la stopuri, faruri sau proiectoare. Dacia, de exemplu, utilizeaza leduri pentru luminile de zi ale farurilor, in timp ce alti producatori propun lumini full-LED, peste tot.

Ca neajunsuri, LED-urile produc o lumina directionala, nu uniforma. Insa, cu ajutorul unor oglinzi si lupe, exact ca in cazul farurilor cu xenon, acea lumina poate fi controlata si fasciculul indreptat intr-o anumita directie.

Industria auto a adoptat farurile cu LED pentru ca becurile nu necesita inlocuire asa des, ne-existand un filament care sa cedeze la un moment dat. In plus, ledurile nu produc o caldura atat de mare si instalatia electrica nu risca sa se incinga. Mai mult, farurile si luminile in general cu led au consum mai mic, iar acest lucru menajeaza bateria masinii, pentru ca daca se intampla sa uiti vreo lumina aprinsa peste noapte, consumul fiind redus, dimineata vei mai avea energie ca sa pornesti masina fara probleme.

poza

Ledurile si-au facut loc in masini datorita tehnologiei care permite astazi ca orice bec clasic sa fie inlocuit cu unul pe LED fara adaptari speciale. Chiar si aftermarket, soferii isi pot schimba becurile clasice cu unele pe LED care au acelasi tip de prindere. In unele cazuri, masina va arata o eroare de bec ars pe bord, deoarece tensiunea consumata este atat de mica, incat calculatorul crede ca becul e ars. Dar aceste erori se pot scoate usor.

poza

Ledurile se folosesc astazi si la proiectoare de ceata, dar si la faza lunga sau faza scurta. Urmatorul pas peste aceasta tehnologie o constituie farurile cu laser, intalnite doar la producatorii premium si, momentan, scumpe si extrem de pretentioase. Insa tehnologia LED este acum cea mai folosita, fiind totdata accesibila oricui, dar si fiabila pe termen lung.

In concluzie, daca ai ocazia sa cumperi o masina cu faruri pe led, nu ezita. La fel si daca poti sa schimbi toate becurile masinii clasice cu unele cu led. Vei avea o lumina mai buna si vei uita, usor-usor, de corvoada inlocuirii unui bec clasic. De retinut este ca si aici, la fel ca in orice domeniu sau categorie de produse, sunt becuri scumpe si becuri ieftine, becuri bune si becuri proaste. Asadar, daca urmeaza sa treci la led, investeste mai multi bani pe produse de calitate ca sa nu te trezesti ulterior ca un bec clipeste sau face figuri. In general, durata de viata a unui led este de zeci de mii de ore, cu mult peste durata de functionare continua a unui motor, de exemplu.

poza

poza