Printre accesoriile pe care soferii trebuie sa le aiba pregatite la venirea iernii se numara si lanturile de zapada, numite si lanturi antiderapante. Dar nu multi soferi stiu cum sa-si aleaga lanturile potrivite astfel incat sa li se potriveasca pe rotile masinii, nu stiu nici cum sa le monteze si nici cum sa le foloseasca.

Lanturile antiderapante sunt niste accesorii speciale pentru iarna de mers pe suprafata acoperita cu zapada sau gheata. Lanturile se vand la set de doua bucati si sunt mereu dedicate unei anumite dimensiuni de janta. Marea greseala pe care o fac soferii din Romania este ca cumpara lanturi din magazin fara sa verifice daca sunt compatibile cu dimensiunea rotilor de pe masina. Iar atunci cand vine momentul sa le monteze isi dau seama ca nu se potrivesc.

poza

Lanturile de zapada se vand mereu pe dimensiuni diferite. Lanturile sunt speciale pentru o anumita dimensiune de anvelopa, iar daca se vrea montarea lor pe alte roti nu se vor potrivi. Lanturile iau in calcul doua dimensiuni: latimea suprafetei de rulare a anvelopei si diametrul total. Adica pe cutia lanturilor trebuie sa fie exact dimeniunile pe care se poate monta, de exemplu 225/50/R17. Daca pe cutia lanturilor este scrisa o singura dimensiune, atunci trebuie sa ne asiguram ca si rotile noastre au acea dimensiune.

Dar lanturile se vand in general nu doar pentru o singura dimensiune de roata, ci pentru o gama mai larga. De exemplu, pe unele lanturi poate sa scrie ca sunt compatibile cu 205/55/16 - 225/60/17. Adica daca ai dimensiunea rotilor cuprinsa undeva intre cele mentionate pe cutie, se vor potrivi si la tine, deoarece sunt dotate cu un sistem de reglare a stransorii pe roata.

poza

Dupa ce ne-am asigurat ca am achizitionat dimensiunea potrivita pentru rotile noastre, nu mai ramane decat sa le depozitam in portbagaj si sa asteptam clipa in care le vom utiliza. Aici, din nou, soferii fac niste greseli uriase. Mai precis, nu le monteaza asa cum trebuie. In primul rand, lanturile trebuie sa fie montate pe o suprafata plana, de preferat uscata sau cel putin asfaltata. Trebuie sa urmam instructiunile de montaj de pe cutie si sa tinem cont ca lanturile cel mai usor se monteaza in doi oameni. Pentru ca, la un moment dat, trebuie sa miscam masina putin in fata sau spate, astfel incat sa "imbracam" tot cauciucul cu lantul din dotare. Inca un element extrem de important este sa centram bine lantul si sa ne asiguram ca sta strans pe suprafata de rulare. Daca acesta este prea slab va zbura de pe roata noastra imediat cum depasim 10 km/h.

Nu in ultimul rand, soferii din Romania trebuie sa stie cum se utilizeaza lanturile antiderapante. Montajul lor trebuie sa se faca pe suprafata uscata, cum ar fi intr-o benzinarie, dar pentru utilizare trebuie neaparat carosabil acoperit cu zapada sau gheata. Daca vom utiliza lanturile de zapda pe asfalt uscat sau doar umed, lanturile se vor strica imediat. Asadar, dupa montaj, trebuie sa circulam extrem de incet pana cand ajungem pe zona acoperita cu zapada. Aici putem incepe sa mergem mai tare, dar oricum nu depasind 50-60 km/h. Trebuie sa retinem ca montam lanturile de zapada atunci cand anvelopele de iarna nu mai fac fata, asadar vorbim de conditii de condus grele iar viteza trebuie sa fie redusa mult.

poza

Daca iesim din zona acoperita cu zapada e recomandat sa demontam lanturile. Daca vom circula mai mult de 10-15 minute pe asfalt uscat sau doar umed, fara zapada sau gheata, lanturile se vor rupe. La fel si daca avem o viteza prea mare. Lantul se va rupe si, in cel mai rau caz, se va infasura de planetara si vom putea avea pagube foarte mari.

La final, mai reamintim doar ca lanturile se recomanda a fi montate pe rotile care au tractiunea. Posesorii de vehicule 4x4 pot monta lanturi pe toate cele 4 roti daca circula in conditii dificile de iarna. Asadar, este ideal sa avem un set de lanturi la noi daca ninge abundent si autoritatile sunt luate prin surprindere.