Producatorii de automobile noi prefera sa inlocuiasca roata clasica de rezerva cu un kit de pana. In cel mai bun caz, vei avea o roata de rezerva dar ingusta, care iti va limita atat viteza de deplasare, cat si distanta. Optional, contracost, poti obtine o roata de dimensiuni normale pe care sa o pui daca cumva ai pana. Ce varianta este cea mai buna?

Companiile auto se lupta de zor sa puna pe piata masini spatioase care se pot lauda cu volume de transport uriase. Pentru a beneficia de fiecare centimetru cub dintr-un habitaclu, producatorii transforma spatiul care candva era destinat rotii de rezerva in spatiu pentru depozitare. In schimbul unei roti formata din janta plus anvelopa de dimensiuni identice cu cele de pe masina, producatorul pune un kit de pana format din compresor si spray care astupa gaurile.

poza

Sunt si situatii in care roata de rezerva este una ingusta. Vorbim aici de acele roti inguste care te limiteaza la o viteza maxima de 50 sau 80 km/h, iar distanta maxima pe care o poti parcurge cu acea roata fiind de numai 50 de kilometri. Motivele pentru care aceste roti de rezerva inguste sunt limitate sunt destul de clare. In primul rand, cu o asemenea roata ingusta, care zici ca este de scuter, masina nu mai franeaza bine si nici nu mai are stabilitatea care trebuie. Anvelopa fiind ingusta, nu iti permite sa atingi viteze mari, deoarece se incinge, se dilata de la caldura si exista riscul sa se sparga. Dar este o buna solutie de avarie...

Kitul de pana are un singur avantaj: ocupa putin spatiu. Insa trebuie stiut ca nu poate rezolva niste pene cu orificii mai mari de 5 milimetri. Adica daca ai un cui in anvelopa, se rezolva, sau daca ai un por prin care pierzi aer, dar daca ai o taietura ca cea din poze, nu faci nimic. In concluzie, care este varianta cea mai buna?

poza

Ideal este sa avem o roata de dimensiuni normale pentru rezerva. Ocupa spatiu mult, este grea, dar atunci cand facem pana isi va demonstra eficienta. In Romania nu se produc numai pene de la cuie si sarme, ci mai degraba de la borduri si gropi. Insa aceste pene sunt niste pene iremediabile, pentru ca se lasa cu niste taieturi de 3-4 sau chiar mai multi centimetri, care transforma anvelopa in cauciuc de reciclat. Sansele sa faci o asemenea pana grava sunt mai mari decat sa ti se desumfle anvelopa de la un cui.

Daca te prinde o asemenea pana de roata in vacanta, pe autostrada, departe de orice vulcanizare, kitul de pana cu care este dotata masina nu te va ajuta deloc. Asadar, este bine sa ai o roata de schimb, ingusta sau normala. Roata ingusta te ajuta pe moment, dar in cel mai scurt timp trebuie sa te duci la vulcanizare sau la service si sa cumperi urgent o roata de dimensiuni normale care sa o inlocuiasca pe cea taiata. Asta inseamna bani multi, mai ales daca te prinde pana printr-o tara straina, timp pierdut si o vacanta ruinata.

In concluzie, ideal este sa avem la noi o roata de rezerva de dimensiuni normale. Schimbam roata cu pana si putem circula normal, cu viteze normale, fara emotii, mult si bine. Iar atunci cand avem bani si ne intoarcem in tara, putem achizitiona o anvelopa noua. O roata de rezerva de genul acesta nu ne limiteaza in niciun fel si nici nu ne va pune la cheltuieli mari, ba chiar ne poate salva o vacanta. Asadar, atunci cand cumparati o masina noua, asigurati-va ca vine cu o roata de rezerva de dimensiuni obisnuite. Iar daca aveti o roata de rezerva ingusta sau kit de pana, scapati de ele si puneti in schimb o roata normala.