Pe vremuri, cand se strica ambreiajul de la Dacie, inlocuiam discul sau il reparam, si atat. Adica puneam ferodo-uri noi batute pe disc si il montam inapoi pe cutie, fara sa schimbam rulment, placa, volanta... Nimic. Dar acum, atunci cand schimbi discul, trebuie sa schimbi minimum 3 piese, daca nu chiar 4. Adica nu mai exista sa schimbi ambreiajul, ci intreg kitul de ambreiaj. De ce?

Ce este un kit de ambreiaj?

In zilele noastre, cand iti patineaza ambreiajul sau simti ca e cedat suprafata de frictiune a discului, trebuie sa pui un kit nou format din disc de ambreiaj, placa de presiune si rulment. Uneori, la masinile diesel, atunci cand apar si vibratii ale volantei, este necesara si schimbarea ei.

Discul de ambreiaj este un element metalic de forma rotunda care are pe margine o suprafata de elemente aderente care, in timp, se uzeaza. Aceste elemente aderente intra in contact cu volantul motorului, realizand astfel legatura dintre cutia de viteze si motor.

poza

Placa de presiune este un element din otel rotund care are in mijloc mai multe raze care formeaza un soare sau o diafragma. Razele acestui soare sunt tot din otel si sunt flexibile. Pe placa sta fixat discul de ambreiaj care, in momentul in care se pune o forta de apasare pe razele diafragmei, se ridica si se deconecteaza de pe volant.

Ultimul element este rulmentul. Acest rulment apasa pe centrul diafragmei, fiind impins de un piston hidraulic actionat la comanda pedalei de ambreiaj. Asadar, cand apesi pedala, actionezi un piston care apasa placa de presiune, iar aceasta, la randul sau, ridica discul de ambreiaj din contactul sau cu volanta.

De ce sa schimbam tot kitul de ambreiaj?

Inainte, cand inlocuiam doar discul, masinile aveau ambreiaj pe cablu. Adica atunci cand calcam pedala ridicam discul de pe volant fara ajutorul unei forte hidraulice. Acum insa, cand folosim ambreiajul hidraulic pe mai toate masinile care circula azi, folosim o forta mult mai mare. Iar aceasta forta slabeste in timp razele placii de ambreiaj, scurtandu-le viata.

poza

Acelasi lucru se intampla si cu rulmentul de ambreiaj. De la forta hidraulica, acesta se uzeaza si in timp incepe sa scoata un zgomot. Asadar, producatorii recomanda acum sa inlocuim tot setul de ambreiaj, ca sa nu avem un element nou si doua elemente vechi care se pot strica in orice moment.

Putem sa schimbam doar discul?

Daca nu mai este bun ambreiajul si vrei sa faci o economie aparenta de bani, poti schimba doar discul de ambreiaj. Adica sa lasi placa de presiune si rulmentul vechi. Insa manopera de schimbare a unui ambreiaj nu este ieftina, iar daca peste doua luni cedeaza si rulmentul, trebuie sa reiei operatiunea si sa mai dai banii inca o data pe manopera. Asadar, acea economie aparenta s-ar putea transforma intr-o cheltuiala mult mai mare, deci cand umbli la ambreiaj, schimbi tot kitul.

poza

Ce kit de ambreiaj sa cumpar?

In general, trebuie sa cumperi un kit de ambreiaj de la un producator cunoscut, nu unul de care nu a auzit nimeni. Adica de la producatori precum Bosch, LUK, Mahle, Valeo si asa mai departe. Un kit de ambreiaj care este foarte ieftin, chiar daca este nou, cu siguranta este prost si in timp va ceda dupa o scurta perioada. Asadar, mai bine pui ceva bani in plus si cumperi un kit de la un nume cunoscut.

Cum sa menajam ambreiajul?

Plecarile calme, fara sa fortam ambreiajul si fara sa patinam anvelopele inutil, sunt cea mai buna prevenire la uzarea ambreiajului. Si sa circulam in oras fara sa tinem piciorul stang pe pedala, chiar daca fara sa o apasam, este o alta metoda de prevenire. La fel si demarajele puternice la turatii mari, atunci cand motorul are cuplu si putere mare, fortand in legatura cutiei cu motorul care este discul de ambreiaj.