Fiecare masina cu o transmisie manuala are un ambreiaj care asigura conectarea motorului de cutia de viteze. Ambreiajul este insa o piesa consumabila, una de schimb indelungat, dar care se schimba la anumite intervale de timp. Iata cum recunoastem ca a venit momentul sa apelam la un nou kit de ambreiaj.

Kitul de ambreiaj, ca despre el discutam aici, se schimba atunci cand unul din elementele sale cedeaza. Pe vremuri, schimbam numai discul la Dacie cand se uza, bateam ferodouri noi si il puneam la loc. Acum, orice masina moderna, indiferent daca are ambreiaj hidraulic sau pe cablu, are un kit care necesita inlocuit. Acest kit este format din trei elemente, disc, placa si rulment. Dar, in unele cazuri, la schimbara ambreiajului intra si volantul, in special la masinile diesel.

poza

Kitul de ambreiaj nu are o durata de viata anume, predefinita, asa cum putem spune despre anvelope ca rezista circa 60.000-70.000 de kilometri. Ambreiajul se schimba atunci cand cedeaza, ceea ce poate insemna in unele cazuri nefericite 10.000 sau 150.000 de kilometri. Dar, la un mers normal, fara demaraje puternice, ambreiajul rezista in medie cam 100.000 de kilometri.

Primul semn ca ambreiajul incepe sa cedeze este pozitia pedalei de ambreiaj la cuplare. Adica atunci cand este nou kitul ambreiaj, pedala cupleaza de jos. Adica trebuie sa ridici foarte putin pedala ca ambreiajul sa cupleze. In timp, de la uzura, pedala va tine sus, aproape de cursa finala, ca sa cupleze. Exista si masini care au pozitia de cuplare a ambreiajului nou destul de sus, asadar acesta e doar un reper, nu o regula.

poza

Atunci cand discul de ambreiaj se uzeaza si suprafata de frictiune este foarte mica, ambreiajul incepe sa alunece. Ne dam seama de acest lucru atunci cand suntem in mers, cand bagam viteza a 3-a la 3000 rpm si acceleram mai puternic. Daca masina demareaza constant si turatia creste incet, totul este in regula. Daca vedem ca motorul se accelereaza in gol fara sa demareze, inseamna ca discul patineaza si in curand va necesita inlocuire.

Rulmentul care face parte din kitul de ambreiaj se poate strica si el, nu doar discul. De obicei se manifesta printr-un huruit puternic chiar si cand stai la ralanti, dar atata tot. Problema este ca sunetul va deveni din ce in ce mai puternic, chiar greu de acceptat in habitaclul masinii.

La final, ultima componenta din kit, placa de presiune, se poate strica si ea. Mai rar ce-i drept, deoarece este o bucata mare din otel calit si foarte rezistent, cu functie elastica. Are o forma interioara de "soare" ale carui raze flexeaza si apasa rulmentul. Se intampla ca de la frecare rulmentul sa treaca prin raze, ceea ce va duce la cuplarea si blocarea cutiei pe motor, adica nu mai poate fi scoasa la punctul mort. Sau, tot in timp, una sau mai multe raze cedeaza si se rup, ducand insa la stricarea totala a ambreiajului. Asadar, cand cedeaza discul iti dai seama mai greu, cand cedeaza rulmentul se aude, dar cand cedeaza placa... sigur iti dai seama.

poza

Indiferent care din cele 3 elemente cedeaza primul, tot kitul trebuie schimbat. Acest lucru se face intr-un service auto si dureaza cam 3 ore, in functie de modelul masinii. Practic, cutia de viteze trebuie scoasa de pe motor pentru a face loc discului sa iasa si sa fie introdus cel nou, de unde si manopera destul de migaloasa si deloc ieftina.

Un kit de ambreiaj costa de la 300 de lei si poate ajunge chiar si la 2000 de lei, daca este nevoie si de volantul motorului. Daca insa conducem prudent, linistit si fara sa bruscam demarajele masinii, avem toate sansele sa schimbam extrem de rar ambreiajul masinii, iar daca ne tine 100.000 de kilometri sau mai mult, ne vom da seama ca merita investitia intr-un kit nou de ambreiaj.