Toate autoturismele noastre sunt dotate cu roti. Rotile sunt formate din jante si anvelope. Daca toate anvelopele sunt la fel, avand diferente legate numai de dimensiuni si utilizare, jantele sunt de mai multe feluri. Exista jante de tabla, din aliaj, din fibra de carbon, din plexiglas sau alte materiale. Insa cele mai intalnite in randul soferilor de rand sunt cele din aliaj si cele de tabla. Care jante sunt mai bune?

Jantele de aliaj sunt in general jante construite din aluminiu sau din alt aliaj usor. Principalul avantaj este ca arata mult mai bine ca unele de tabla si ca nu ruginesc. In plus, jantele din aliaj sunt mai rezistente la socuri, dar uneori sunt si mai usoare. Ca minusuri enumeram faptul ca in loc sa se indoaie, de obicei crapa daca sunt socurile mult prea violente, pretul de achizitie mai ridicat si faptul ca se matuiesc in timp, pierzand lacul de suprafata si oxideaza.

Jantele de tabla, intalnite pe majoritatea vehiculelor, sunt mult mai ieftine, fiind construite din tabla de otel. Sunt jante care sunt vopsite, dar in timp se cojesc si ajung sa rugineasca. Avantajul este ca nu se crapa si nu se sparg, ci se indoaie si se indreapta foarte usor. Materialul este mult mai subtire ca cel de la jantele din aliaj si, de multe ori, se intampla sa fie la fel sau chiar mai usoare ca unele jante din aluminiu de calitate mai slaba. La minusuri mai trecem si faptul ca se indoaie mult mai usor si ca arata mai urat, in special daca nu au capace.

Pentru soferii obisnuiti ai vehiculelor din Romania, jantele de tabla sunt suficiente. Problema este ca la masinile mai performante si mai noi, nu se gasesc jante din tabla de dimensiuni mari. Adica daca vrei sa gasesti un set pe 18-20 de inch, s-ar putea sa ai surpriza sa nu ai decat jante din aliaj la dispozitie. Dar atata timp cat ai o masina normala cu jante de 14-17 inch, jantele de tabla sunt destule.

In general, cei care apeleaza la jantele din aliaj o fac in proportie de 75% pentru motive estetice. Adica niste jante din aluminiu au capacitatea de a schimba intregul aspect al masinii, in bine. Prin jante se vede discul de frana, iar acest lucru este apreciat de unii soferi. In rest insa, nu prea sunt avantaje clare. Mai ales in Romania unde sunt usor de zgariat la borduri, pe sinele de tramvai si sunt foarte usor de crapat in gropile din asfalt.

Poate ca cea mai buna varianta este sa ai jante de aliaj pentru setul de anvelope de vara si jante de tabla pentru rotile de iarna. Cat despre rezistenta, in filmul de mai jos cineva s-a gandit sa vada care sunt mai rezistente la presiunile unei prese hidraulice. Daca este sa ne luam dupa greutatea pe care o pot suporta, se pare ca jantele de aliaj sunt cele mai bune.