Motorizarile diesel sunt cam pe faras, adica usor-usor, in cativa ani, vor deveni istorie. Din cauza ca elimina noxe cancerigene care nu pot fi filtrate cu succes de piesele masinii. Momentan, filtrele de particule sunt singura protectie impotriva eliminarii funinginilor nocive in atmosfera, dar aceasta metoda incepe sa-si piarda din eficienta, motiv pentru care unii producatori renunta sa mai faca masini pe motorina. Asadar, benzina ramane cea mai viabila solutie. Dar exista oare o varianta si mai buna?

Masina ideala este una electrica ce se incarca foarte repede si are autonomie de 1000 de kilometri. Dar asa ceva nu exista inca. Pentru orase, masinile electrice ar fi ideala, daca nu ar costa asa de mult, ceea ce le face sa fie foarte rare in Romania, inclusiv din cauza infrastructurii cu borne de incarcare foarte slaba. Asa ca soferii se indreapta spre masinile economice diesel. Insa exista o varianta si mai buna ca motorul diesel.

Automobilele pe benzina sunt acum la fel de eficiente ca cele diesel, adica au sisteme care le fac sa consume putin, cum ar fi modurile ECO de functionare, au sisteme Start/Stop care reduc consumul urban si au capacitati cilindriice mai mici. Insa performantele au crescut, datorita folosirii tehnologiei de supra-alimentare, ceea ce le face mult mai bune. Chiar si asa, multi soferi prefera sa aiba un motor diesel, care are cuplu la turatie mica si, de cele mai multe ori, in oras, obtine un consum ceva mai bun.

poza

Nu si daca ne cumparam o masina moderna cu motor turbo pe benzina, la care punem GPL. De fapt, multe modele auto din zilele noastre vin cu instalatie de GPL din fabrica, ceea ce este si mai bine. Daca nu, se poate monta aftermarket dupa achizitie. Insa o astfel de masina este cea mai buna pentru Romania, din toate punctele de vedere.

O masina cu GPL nu va consuma mai putin ca una diesel, dar pentru aceiasi bani va parcurge o distanta mult mai mare. Si asta pentru ca un litru de GPL costa cat jumatate din litrul de motorina. Asadar, daca ai un consum de 10 l/100 km pe GPL, dar ai consum de 7 l/100km pe motorina, dupa ce tragi linie, vei realiza ca ai iesit mai bine cu masina pe benzina/GPL. Daca GPL-ul ar costa la fel de mult ca motorina, utilizarea instalatiilor pe gaz nu ar mai avea nicio logica. Nici macar daca pretul s-ar apropia de 4 l/litru de gaz, deoarece aici mai trebuie sa luam in calcul si costul instalatiei.

Noile sisteme de GPL cu tehnologie secventiala, controlate de computere, au doua caracteristici de care soferii se sperie pe nedrept. De exemplu, aceste sisteme NU scad puterea motorului, asa cum se credea mai demult. Adica nu vei simti nicio putere, nici la turatie mica, nici la turatie mare, cand treci de pe benzina pe gaz sau invers. In al doilea rand, consumul ramane acelasi. Mai demult se credea ca pe gaz consumul e mai mare, insa datorita noilor injectoare controlate electronic, pe gaz sau benzina consumul e acelasi.

Vechile impresii gresite despre instalatiile GPL vin de la primele sisteme "cu plaman", care iroseau mult gaz si care aveau consum mare, in timp ce performanta era compromisa. Dar acum, cele cu injectoare secventiale individuale pentru fiecare cilindru nu mai au aceste probleme.

poza

Mai mult, o masina pe gaz/benzina, are o fiabilitate mult mai mare ca una pe motorina. Arderea se face mult mai curat, nu exista depuneri de calamina si piesele in miscare sunt mai putine, la fel si alte anexe ale motorului. Adica nu avem filtru de particule care sa se infunde, nu mai avem injectoare de diesel care sa se strice, bujii incadescente sau valve EGR care sa se blocheze. In timp, un motor pe GPL va avea o intretinere mult mai ieftina decat o masina diesel.

Asadar, viitorul se pare ca nu va fi al masinilor electrice. Cel putin, nu in Romania. Ci al masinilor pe benzina echipate cu GPL. Care ofera un consum la jumatate, asadar costuri mult mai mici fata de o masina diesel pe care romanii inca si-o doresc.