Evacuarea automobilelor este un sistem important prin care sunt eliminate gazele de esapament in urma arderii interne a motorului. Pe vremuri, eliminarea gazelor se facea simplu, printr-o teava care scotea in atmosfera gazele nocive. In timp, aceasta teava cap-coada a fost inlocuita cu un sistem format din mai multe elemente, conectate intre ele, astfel incat sa ofere doua lucruri: silentiozitate si poluare redusa.

Un sistem de evacuarea este format din galerie de evacuare, downpipe (saxofon), toba intermediara, catalizator, filtru de particule (unde e cazul), toba finala. Toate aceste elemente sunt conectate fie prin legaturi mobile, fie prin legaturi fixe, prin sudura. Dar majoritatea masinilor moderne au sistemul de evacuare modular, adica prins doar cu elemente mobile, cu suruburi, astfel incat atunci cand un element se strica, sa poata fi demontat usor, fara sa fie nevoie de taierea sudurilor.

poza

Daca nu avem o evacuare directa, modificata sau sport, avand ca scop cresterea zgomotului, dar incepem sa auzim ca masina face galagie, este clar ca ceva s-a stricat. Cand vine vorba de zgomote de evacuare, nu pot fi decat doua cauze: ruginirea unuia din elemente sau pierderea etanseitatii dintre elemente.

Cea mai intalnita cauza a zgomotului de evacuare este slabirea legaturii dintre galeria de evacuare si urmatorul element. Aici poate fi turbosuflanta sau direct teava cotita care coboara spre toba intermediara sau catalizator, numita downpipe. Putem fi siguri ca aici este problema daca simtim in habitaclu si miros de gaze de esapament cand stam la ralanti. Daca simtim astfel de mirosuri, cauza este undeva sub capota. In cazul in care auzim si niste trepidatii metalice, atunci lucrurile sunt destul de simple, pentru ca inseamna ca niste suruburi au fost slabite.

Zgomotul de evacuare mai poate aparea si pe traseul inferior, atunci cand doua elemente se desprind sau ruginesc, dar si de la tobele intermediare si finale. Cand stim ca am lovit cu masina ceva pe dedesubt, e de asteptat sa se auda galagie din evacuare. De exemplu, daca am coborat o bordura mult prea inalta si am atins, sunt sanse sa fi indoit colierul de strangere sau o prindere a tobei, iar gazul sa isi faca loc pe langa teava principala. La fel cum poate aparea si daca avem elemente de evacuare vechi, ruginite. Aici insa vom mai auzi si zgomote metalice, ale bucatilor de tabla desprinse.

poza

Indiferent de cauze, zgomotul de evacuare poate avea niste efecte mult mai grave decat ai crede. Pentru ca inseamna ca se pierd pe undeva niste gaze nocive si pot intra in habitaclu. Daca avem copii, ultimul lucru pe care ni-l dorim este sa intre in masina gaze pline de funingini cancerigene scapate pe langa traseu, in loc sa se duca pe circuitul normal, unde sunt filtrate si eliminate.

Nu mai vorbim de efectele directe pe care le putem intalni la un control RAR sau la ITP. Sau de faptul ca ne putem trezi de la vecini cu un borcan de muraturi in parbriz, daca pornim masina la 6 dimineata si ii trezim cu toba noastra sparta. Pe scurt, galagia din evacuare, atata timp cat este cauzata de o problema, trebuie rezolvata.

poza

Mai sunt inca soferi carora le plac tobele sport, le place sa faca senzatie pe strada, pacalind lumea ca sub capota este alt motor decat cel 1.6 standard de 99 de cai putere. Asta pana cand trebuie sa plece undeva in vacanta si, la 130 km/h, acea toba care facea frumos la mersul in oras se dovedeste un chin absolut care nu te lasa nici sa porti o discutie in masina. Dar, fiecare cu pasiunea lui. Cert este ca atunci cand iti faci zgomotul de evacuare cu mana ta, este una. Dar cand acel zgomot apare deodata, este alta. Este o problema tehnica ce poate avea efecte grave si te poate lasa fara certificatul de inmatriculare.