In general, masinile diesel sunt cu totul diferite fata de cele pe benzina. De exemplu, consuma mai putin, dar sunt mai complicate si predispuse la a avea probleme. Daca la o masina benzinara nu avem probleme cu filtrul de particule, cu pompa de presiune inalta, cu injectoarele, bujiile incandescente, turbosuflanta, EGR, la motoarele care merg cu motorina avem toate astea, ba chiar mai mult.

poza

Alimentarea este una din problemele cele mai comune la masina diesel. Mai ales din cauza carburantului de calitate foarte proasta pe care il gasim la pompele din tara noastra. De unde si nevoia de a schimba filtrele mult mai des decat ne recomanda producatorul. De exemplu, fabricantul poate spune sa facem revizia la fiecare 30.000 de kilometri, dar el nu stie ca Romania este... speciala. Asa ca trebuie sa ne facem propriile revizii mai repede decat e indicat, daca vrem ca masina sa se comporte bine.

Este si motivul pentru care vehiculele diesel au niste filtre de carburant mult mai mari si mai scumpe. Un filtru normal de benzina costa 35 de lei, in timp ce unul de diesel costa si 400 de lei. Un filtru de motorina este mai complex, deoarece carburantul pe care il filtreaza este mai uleios, mai dens, dar si mai predispus la a avea impuritati. De exemplu, unele pompe de presiune inalta lasa pilitura, iar daca filtrul de motorina nu ar fi destul de gros si gandit bine, acea pilitura ar ajunge in injectoare.

poza

Este doar un exemplu despre ceea ce trebuie sa faca un filtru de motorina. Un asemenea filtru trebuie sa reziste la presiune mare, la temperaturi inalte, deoarece motorina poate sa fie incalzita inainte sa intre in motor, trebuie sa fie dens ca sa opreasca cele mai mici particule si, nu in ultimul rand, trebuie sa fie rezistent in timp. Nu degeaba are mai multe straturi ca unul de benzina si are o suprafata filtranta aproape dubla...

poza

Noi iti recomandam sa schimbi filtrul de motorina la fiecare 10.000 de kilometri. Ca nu cumva sa existe riscul de a trece particulele prin el, daca este prea vechi, daca materialul s-a inmuiat si daca s-a rarit hartia din care este construit. Ceea ce nu stie multa lume este si ca aditivii din motorina, fie cei folositi la cresterea punctului de inghet, cat si cei utilizati pentru a face motorina mai performanta, dauneaza unui filtru, dar si materialului adeziv care leaga partile de hartie de cele din plastic. Asa ca mai bine este sa prevenim cu o inlocuire prematura, decat sa lasam acelasi filtru mult si bine.

O atentie deosebita trebuie sa acordam filtrelor care au o carcasa de plastic sau metal si la care se schimba numai materialul filtrant. Practic, filtrul se baga intr-o carcasa sau capsula prin care trece motorina. Aici, dupa ce scoatem filtrul vechi, este recomandat sa curatam bine carcasa, inainte sa bagam filtrul diesel nou. Sa ne uitam si sa vedem eventuale depuneri sau urme de pilitura. Este recomandat sa ne uitam foarte atent sau sa-i spunem mecanicului care face interventia, sa introduca si o surubelnita magnetica de care sa se lipeasca firicelele metalice. Nu putine sunt cazurile in care carcasa filtrului a adunat multe impuritati de pe traseul de alimentare.

poza

O alta recomandare este cumpararea unor filtre de motorina de la producatori cunoscuti, precum MANN, Bosch sau Mahle, eventual un filtru OEM, original. Nu recomandam cumpararea filtrelor de la firme necunoscute, deoarece au materialul filtrant de calitate inferioara care se deterioreaza in scurt timp.

In concluzie, filtrul de motorina este extrem de important. Daca nu avem grija de el, putem sa ajungem la stricaciuni si cheltuieli mult mai mari. De aceea, e bine sa il schimbam mai des, sa cumparam unul fabricat de o uzina cunoscuta si sa cureti daca e cazul carcasa in care sta. Macar asa, poti sa fii sigur ca nu ai grija filtrarii carburantului.

poza