La un autoturism, nu doar discurile si placutele se uzeaza la sistemul de franare. Pe langa aceste doua piese auto care sunt considerate consumabile, mai sunt si alte elemente care cedeaza la un moment dat. De exemplu, conductele de frana care se pot crapa, pompa care poate sa se blocheze si asa mai departe. De fapt, cam orice element al sistemului de franare poate sa cedeze, deoarece este in permanenta miscare. Iar etrierele de frana nu fac exceptie.

Masinile care au frane pe disc sunt obligatoriu dotate cu etriere. Etrierul este o piesa metalica, din otel, fonta sau aluminiu, compusa din mai multe elemente, al carui scop este sa impinga placutele de frana pe discuri. Etrierul nu este o piesa complicata, dar are totusi cateva piese care asigura miscarea, dar si etanseitate pentru presiunea hidraulica a lichidului de franare.

pozapoza

Etrierele sunt de mai multe feluri, in functie de numarul de pistonase care imping placutele de frana, dar constructia este la fel. Mai pot fi de doua tipuri, hidraulice pentru frana de picior sau mecanice pentru frana de mana, la masinile care au frana de mana pe un etrier separat. Si mai pot fi etriere cu frana de mana incorporata.

Aceste piese nu sunt indestructibile, ci se pot strica in timp. Cel mai des, la masinile ceva mai vechi sau care nu sunt ingrijite, adica spalate des, care circula in praf, se intampla ca unul din pistonasele etrierului sa se blocheze. Asta inseamna ca placuta de frana apasa pe disc si il incinge cand masina este in deplasare, pentru ca pistonul nu mai revine, se uzeaza prematur si poate strica si discul.

Pe langa piston, la un etrier se mai poate intampla ca port-etrierul, partea care culiseaza si strange placutele, sa se deplaseze sau sa se blocheze. Acest lucru in general este cauzat de o placuta foarte veche a carui suprafata de frictiune a disparut sau s-a desprins de suportul metalic si o bucata din placuta veche a intrat intre etrier si port-etrier. Dar daca schimbam mereu placutele la timp, nu trebuie sa ne facem griji pentru acest aspect.

poza

In cazul etrierelor de pe puntea spate, cel mai des se strica sistemul care actioneaza frana de mana. Frana de mana trasa prin cablu de la menta din habitaclu este conectata de niste parghii de pe etrier. Acestea sunt trase inapoi de niste arcuri puternice, astfel incat atunci cand lasam maneta de frana sa se elibereze si presiunea de pe placute. In acest caz, din cauza ruginii si a prafului, arcurile nu isi mai fac treaba si frana de mana ramane blocata, stransa, pe etrier. Asa apare fenomenul de frana incinsa, din cauza frecarii, ceea ce duce la stricarea discurilor.

In unele cazuri, etrierele se pot repara. Se pot reconditiona, adica sunt desfacute complet, sablate, revopsite, ulterior remontate cu piese noi, adica piston si garnituri. In alte cazuri se cumpara un set de piese care compun ansamblul franei de mana, arcuri, tije si alte piese, daca sunt probleme la acest capitol. Sau, in cazuri destul de rare, cand mecanicii nu vor sa lucreze prea mult, se schimba etrierul cu totul.

poza

Daca simtim vreodata ca masina noastra trage stanga sau dreapta cand punem frana, sau daca ne dam seama ca mergem infranata, sau ca franele se incing extrem de mult (punem mana pe jante si vedem daca sunt fierbinti), e clar ca avem probleme cu etrierele. Asa ca e recomandat sa mergem la un service care sa ne spuna unde e problema. Cand vine vorba de frane, nu ne jucam si e bine sa avem mereu partea asta in stare perfecta de functionare.