Multa lume cumpara piese la mana a doua din dezmembrari, insa putini se intreaba cum se realizeaza dezmembrarea unei masini. Si nu strica sa stii ca piesa cumparata de tine poate fi data jos de pe o masina de multa vreme, sau poate fi data jos la cererea ta, iar in unele cazuri, in functie de cum a fost dezmembrata masina, trebuie chiar sa eviti cumpararea ei. Iata aici cateva detalii despre cum se face dezmembrarea unei masini.

Dezmembrarea la comanda

Multe centre specializate pe piese din dezmembrari au in parc automobile intregi, de pe care scot piesa necesara numai la comanda. Adica atunci cand suni ca sa intrebi de o pereche de faruri de pe un anumit model, acestea vor fi date jos numai cand confirmi cumpararea. In acest caz, masinile sunt fie depozitate pe niste suporti etajati, fie pur si simplu parcate in curtea centrului de dezmembrari.

Insa masinile care sunt dezasamblate numai la comanda, piesa cu piesa, au cateva dezavantaje. Si anume, pentru ca masinile sunt intregi si lasate sub cerul liber, poti gasi anumite piese de caroserie ruginite sau cu vopseaua matuita de soare. Cat despre cele de interior, pot fi stricate de apa, daca in masina intra ploaia, in special daca intre timp a fost vandut parbrizul sau o portiera...

Dar in acest caz este si un urias avantaj: cumpararea motoarelor. Motorul unei masini este printre primele piese vandute. Si daca este pe o masina completa, motorul poate fi testat. Si, dupa ce te convingi ca este in stare buna, il poti cumpara, moment in care cei de acolo il vor da jos de pe masina.

Dezasamblarea masinii totale

Cea mai moderna si mai performanta metoda de a dezmembra o masina este aceea de a face bucati toata masina, iar piesele organizate pe caprarii, etichetate, astfel incat sa fie gasite mult mai usor. Multe parcuri de dezmembrari apeleaza la aceasta metoda, dupa ce aduc masinile intregi sau doar parti frontale de caroserie. Acestei metode i se mai zice si "Metoda de dezmembrare Remat", pentru ca la fel se intampla si cu masinile aduse la Remat.

Cu alte cuvinte, cand masina vine la centrul de dezmembrari, cativa angajati lucreaza la foc continuu si in cateva ore nu mai ramane nimic din masina. Adica este scos motorul, scoasa transmisia, toate elementele de mecanica, suspensie si franare, tot ce este la interior, dar si toate piesele de exterior de caroserie.

Uneori, se intampla chiar si aripile spate sau plafonul sa fie taiat si depozitat pentru vanzare, insa de cele mai multe ori din caroseria intreaga mai ramane doar podeaua, stalpii, plafonul si aripile spate care sunt sudate, nu prinse in suruburi.
Ulterior, fiecare piesa este etichetata, cu cod de bare si depozitata intr-un loc special, acoperit. Iar cand un client vrea sa cumpere sa zicem o portiera pentru BMW E46 albastra fata dreapta, un operator de la centrul telefonic face o cautare si gaseste imediat in sistem piesa si o localizeaza in cateva minute, aceasta fiind gata de trimitere.

Problema in acest caz este ca multe piese nu pot fi testate pentru buna functionare: motorul, cutia, instalatia electrica, instalatia de climatizare.

poza

Piese direct dezmembrate aduse de afara

Majoritatea automobilelor pentru dezmembrat vin de afara. Si din acest motiv, in strainatate sunt deja centre specializate pe dezmembrare, astfel incat vanzatorii si parcurile din Romania sa poata aduca direct masina sub forma de piese si sa nu mai piarda vreme si bani in tara cu dezasamblarea.

In acest caz, un centru de dezmembrari poate transporta mult mai multe masini in tara cu un TIR. Adica intr-un container metalic pot intra 10 motoare, cutii de viteza, elemente de exterior, mecanica si elemente de interior. Sau, si mai bine, un cumparator poate face o lista doar cu piesele auto pe care stie ca le poate valorifica. Ulterior, odata ajunse in tara, piesele sunt etichetate si depozitate.

Automobile aduse pe bucati in tara

Cateva centre dedicate dezmembrarilor aleg sa aduca in tara doar... jumatati de masina. Adica ei cumpara masinile de la diverse centre de reciclare din strainatate care le vand la kilogram si prefera sa aduca doar partea din fata. Adica masina taiata de la scaunele din fata. Pentru ca aici se gasesc motorul si cutia, partea frontala cea mai vanduta formata din faruri, capota, grila si aripi, dar si radiatorul, instalatia de climatizare si alte elemente auto vandabile.

Asadar, pe un trailer pot incapea de doua ori mai multe jumatati de masina, decat masini intregi. Si, decat sa aduci in tara 10 automobile intregi din care sa vinzi doar piesele fontale, mai bine aduci numai jumatatile frontale pe care sa le vinzi in totalitate. Odata ajunge in tara, aceste jumatati de masina sunt dezmembrate total iar piesele sunt etichetate si depozitate.

Dezmembrarile in sistem "Auto-Servire"

Parcurile de dezmembrari cu auto-servire sunt un concept des intalnit prin strainatate. Nu insa si la noi in tara, unde putine centre fac asa ceva. Adica, te duci la un centru de piese second-hand care are masinile intregi, ti se dau scule si iti scoti singur piesa de care ai nevoie, dupa care o platesti la final. Evident, pretul va fi unul mai mic, pentru ca nu este inclusa si manopera muncitorilor de acolo.

Sa-ti iei singur piesa de pe masina are si avantaje, dar si dezavantaje. In primul rand, avantajul este ca pretul este mai mic. Dar stii si ca ce faci cu mana ta, este bine facut si piesa nu a fost scoasa prin taiere sau cine stie cum, de niste amatori. Insa dezavantajul este ca nu poti scoate singur decat piese destul de banale sau usoare, daca e vorba de un motor, cutie sau cine stie ce amortizoare la care ai nevoie de presa, te poti lasa pagubas si sa apelezi la specialisti...

Caroseria ramasa, valorificata la fier vechi

Oricate piese ai dezmembra de pe o masina, tot ramane putin din caroseria care a fost candva un autoturism. Iar centrul de dezmembrari, care este o afacere, valorifica tot ce poate. Este si cazul pieselor care nu se vand sau a caroseriei ramase. Adica scheletul masinii ajunge in cele din urma la un centru Remat care o compacteaza si o recicleaza. La fel se intampla si cu diverse jante de tabla, discuri de frana uzate, radiatoare sparte, piese ruginite sau diverse elemente care nu pot fi vandute. La fel este si cu geamurile, fie nevandute, fie sparte sau crapate, care ajung la reciclare.

Cam asa se intampla cu piesele din dezmembrari pe care le cumperi tu. Adica pot fi aduse in tara deja dezmembrate, pot fi scoase aici sau pot fi in continuare pe masina cand te hotarasti tu sa cumperi. Cert este ca nu strica sa il intrebi pe vanzator daca piesa pe care o doresti tu este montata pe un autoturism sau este deja data jos, astfel incat sa stii daca te avantajeaza sau nu. Unele piese este bine sa fie date jos deja, altele trebuie sa fie pe masina, astfel incat sa le verifici... Acum, dupa ce ai citit, cu siguranta vei stii ce sa faci data viitoare.