Cu siguranta te-ai intrebat mereu cum functioneaza o cutie de viteze manuala. Adica ce mecanisme complicate pot face ca trecerea de la o viteza la alta sa se faca asa usor si lin, fara sa se simta nicio bruscare sau atingere de roti dintate?

Un film de pe Youtube ne arata ce se intampla intr-o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Si, la finalul acestui clip iti vei da seama mai usor cum functioneaza o cutie manuala. Pe scurt, lucrurile sunt destul de simple.

Exista un ax intrare si unul de iesire. Cel de intrare este cel care preia prin ambreiaj de la volanta miscarea de rotatie iar cel de iesire este cel care se duce spre cardan sau spre planetare, dupa care spre roti.

Cand este la punctul mort, cutie face ca cele doua axe sa nu se conecteze. Cand incepi sa schimbi vitezele, atunci cele doua axe, de intrare si iesire, incep sa se conecteze. Si se invart cu un raport pe care il are fiecare treapta in parte. De exemplu, in prima treapta, poti sa invarti o data ambreiajul iar planetara sa se invarta numai o jumatate de tura. In alta treapta de viteza superioara, poti sa invarti o singura data ambreiajul iar planetarele sa se invarta de 1,5 ori. La fel cum, in ultima treapta, cea de consum redus si de croaziera, e posibil sa i un raport de 2:1, adica motorul si cu ambreiajul fac o tura, iar planetarele doua.

Dar cum se face schimbarea treptelor fara sa auzi niciun zgomot? Aceasta se face cu ajutorul unui sistem sincronizat. Practic, atunci cand calci ambreiajul si introduci din 1 in 2, o camasa de sincronizare functioneaza ca un ambreiaj si blocheaza roata dintata pentru treapta a doua, iar cand ridici ambreiajul incepe sa se invarta. Pe scurt, cand schimbi vitezele, nu se aude niciun zgomot deoarece exista niste piese care opresc rotile dintate din miscare.

Marsarierul este singura viteza nesincronizata la majoritatea cutiilor de viteza manuale. Ceea ce inseamna ca nu se poate face schimbare trepti in mers, deoarece nu exista nicio camasa de sincronizare care sa opreasca rotile dintate din miscarea lor de rotatie. Asa ca asteptam ca masina sa stea pe loc inainte sa bagam in marsarier. Daca o facem imediat dupa ce o scoatem din a 1-a si masina inca se misca, adica planetarele inca invart axul de iesire, vom auzi un zgomot metalic neplacut.

Mai bine urmariti mai jos clipul ca sa va lamuriti cum functioneaza o cutie manuala de viteze.