Daca in trecut un automobil avea numai 2-3 viteze, inclusiv marsarierul, acum automobilele au minimum 6 trepte. Adica avem 5 sau 6 viteze pentru mersul inainte la care se adauga viteza unica de mers inapoi. Cam acesta a devenit standarul zilelor noastre in materie de cutie de viteze manuala. Dar ce sa alegem, daca avem posibilitatea: o cutie cu 5 sau 6 viteze?

Cutia de viteze manuala este un sistem aparut inca din anii 1800, atat pe vehicule agricole, cat si pe primele automobile. Initial avea o treapta, dupa care doua si asa mai departe. Sistemul manual cuprinse un ambreiaj apasat de sofer si o cutie cu trepte manuale selectabile prin levier. Masinile din 2018 utilizeaza acelasi sistem de transmisie ca si cele din 1910, ceea ce demonstreaza ca in domeniul cutiilor manuale nu s-au schimbat mari lucruri.

Pana in anii 1990, cutiile cu 4 trepte erau destul de populare. Dar acum exista masini noi, din fabrica, doar cu 5 sau 6 viteze, in afara de marsarier. Chiar si asa, vitezele de top sunt aceleasi in ambele cazuri, la fel si demarajele. Asadar, de ce sa aleg o cutie in favoarea alteia?

poza

Cutia manuala cu 5 viteze este special gandita ca sa acopere toate situatiile. Adica are ultima treapta, a 5-a, foarte lunga, pentru mersul in croaziera pe autostrada. In acelasi timp, primele 2 viteze sunt si ele lungi, adica poti folosi in oras preponderent primele viteze, fara sa turezi mult motorul. In schimb, la o cutie cu 6 trepte, cel mai probabil prima treapta este extrem de scurta, pentru situatiile in care masina este impotmolita sau ai nevoie de cuplu ca sa tragi ceva sau sa urci o rampa inclinata. Adica la o cutie cu 5 rapoarte, prima treapta acopera primele doua trepte din cutia cu 6 rapoarte.

Totul tine de etajarea treptelor. Insa, in general, a 6-a treapta nu este neaparat ultima, ci prima. Adica cutia cu 5 rapoarte primeste o treapta in plus, pe prima, ca sa aiba cuplu si putere. Cat despre ultima treapta dedicata vitezelor mari, este aceeasi in ambele cazuri.

O cutie cu 6 trepte nu inseamna ca ii ofera masinii un consum mai mic. Sunt multe cazuri in care soferii spun ca ar mai fi avut nevoie de o treapta in plus la cutie, ca sa prinda si mai mare viteza si motorul sa stea mai putin turat, avand astfel un consum redus. Gresit. Ultima treapta este cam la fel in ambele cazuri de cutii cu 5 si 6 viteze. Difera doar etajarea primelor trepte.

poza

In mod evident, o cutie cu 6 viteze are avantajele sale, nu degeaba este intalnita pe automobilele mai scumpe. O viteza in plus iti poate fi de folos oricand, nu stii cand trebuie sa te pui in miscare incet, fara sa fortezi ambreiajul, tragand dupa tine fie o remorca, un peridoc sau o rulota, fie avand masina foarte incarcata. Poti face acelasi lucru si cu 5 trepte, dar mai greu, chinuind mai mult motorul si crescand consumul. Cresterea de consum vine, de fapt, de la utilizarea primelor trepte, nu de la viteza maxima.

In concluzie, pentru oras, autostrada la mers in conditii normale, nu sunt diferente sesizabile. Dar daca stii ca masina ta e mai grea, ca urmeaza sa transporti ceva sau ca vrei sa pleci in vacanta cu inca 4 prieteni si bagaje, s-ar putea sa iti foloseasca o cutie cu 6 trepte. Sau, de ce nu, cea mai buna varianta: cutia automata.