Multa lume sustine ca transmisia manuala incepe sa devina istorie. Cam asa cum s-a intamplat cu motorul in 2 timpi sau cu batranul carburator, piese care au fost inlocuite cu unele mai performante si mai eficiente. Asa se pare ca se va intampla si cu transmisia manuala care va fi inlocuita cu una automata.

Ajunge sa ne uitam la producatorii de masini performante care nu mai ofera, nici macar optional, o cutie de viteze manuala, ci doar automate de diferite feluri, hidramate sau cu dublu-ambreiaj. Cert este ca in domeniul masinilor de performanta si lux nu mai avem acum optiunea unei cutii manuale. In plus, mai toti producatorii auto din lume, inclusiv Dacia, ofera transmisii automate pentru toata gama, iar numarul celor care le aleg este in continua crestere. Deci viitorul cutiei manuale este clar: o sa dispara in maximum 10 ani.

Dar de ce a devenit cutia manuala asa de indezirabila?

poza

Consum mai mare

Masinile cu o cutie manuala au ajuns sa consume mai mult ca cele automate, deoarece au un element in plus: factorul uman. Cutiile manuale schimba treptele atunci cand vrea soferul, insa una automata schimba treapta exact in momentul oportun, astfel incat consumul sa fie minim.

Intretinere mai scumpa

Cutia manuala are nevoie de ambreiaj ca sa functioneze. In schimb, una automata nu are consumabile in afata de ulei si filtru care sunt ieftine. In schimb, cutia manuala are nevoie de kit de ambreiaj si, in unele cazuri, de volanta. Adica in timp, pe durata de functionare a masinii, una cu o cutie manuala va fi mai scump de intretinut.

Mai lenta

Pana acum vreo 10 ani, masinile manuale erau mai rapide ca cele automate. Insa lucrurile s-au schimbat, dovada stand mentiunea de mai sus cu masinile performante, precum Ferrari sau Lamborghini care acum au doar masini automate. Totul, datorita computerelor si tehnologiei folosite care se dovedeste a fi mai inteligenta ca omul. Asa ca masinile manuale au ajuns sa fie mai lente ca cele automate.

poza

Mai nesigura

O cutie manuala se dovedeste a fi, in unele situatii, mai nesigura ca una automata. De exemplu, cand esti la iesirea dintr-un pasaj, in rampa, in coloana. Cand vrei sa pleci de pe loc risti sa te duci in spate daca masina nu e dotata cu Hill-Assist. Acelasi lucru se intampla si daca esti cu masina intr-o pozitie stramta, sau pe marginea unui sant, acolo unde 10 centimetri conteaza. Cu o cutie automata nu ai niciodata teama ca masina aluneca in spate.

Obositoare

Masina cu transmisie manuala este foarte obositoare in trafic aglomerat. Adica apesi cu piciorul stang pedala de ambreiaj de sute sau mii de ori intr-o zi, daca locuiesti intr-o capitala aglomerata cu infrastructura la pamant. Nu mai bine conduci in oras o masina automata si stai relaxat, fara sa mai freci ambreiajul si fara sa dai la pedale ca intr-o hidrobicicleta?

Franare in caz de urgenta

La o masina cu transmisie manuala, daca circuli cu viteza si iti apare in fata un obstacol, cum ar fi un caine, obligandu-te sa franezi violent, trebuie sa apesi cu un picior frana si cu celalalt ambreiajul. In caz ca nu apesi ambreiajul, moare motorul. Daca ai o masina automata, apesi doar frana. Ba, mai mult, unele masini au pedala de frana foarte lata, pentru ca soferul sa apese cu ambele picioare in caz de urgenta. Iar motorul nu risca sa moara niciodata, deoarece cutia retrogradeaza automat treptele.

Unii spun ca prefera cutia manuala "ca sa simta masina", ca doar conducand asa ceva esti sofer adevarat. Adica niste prostii colosale... De ce nu conduc acesti soferi masini ca in 1950, cu frane pe tamburi la toate rotile, fara servofrana si fara servodirectie? Ca soferii adevarati? De cele mai multe ori, cei care condamna cutia automata si o ridica in slavi pe cea manuala nu au condus niciodata o masina automata. Pentru ca nimeni nu poate contesta avantajele cutiei automate, superioare celei manuale.