Ti s-a intamplat sa pornesti aerul conditionat la masina, iar in momentul in care ai apasat pe butonul cu fulg pentru a avea aer rece, ai inceput sa auzi diferite zgomote? In general se aud din fata, de sub capota, iar acestea sunt fie un suierat, un huruit sau ca si cum ceva s-ar freca. Aerul conditionat functioneaza, simti cum intra aer rece in habitaclu, dar zgomotul este enervant si persista. In plus, asta nu e de bine, anunta ca se va strica ceva, pentru ca in conditii normale nu este voie sa se auda nimic cand pornesti aerul conditionat. Iata ce se intampla.

Cand apesi butonul cu fulgul de nea, pornesti aerul conditionat. Adica pornesti un sistem de climatizare care raceste aerul adus de afara de catre aeroterma, iar acest sistem este complex. Adica pui in functiune un ventilator si un compresor care incepe sa miste freonul prin circuit. Zgomotele care apar cand pornesti aerul conditionat sunt de obicei de la compresorul de climatizare.

poza

In instalatie circula freon. De fapt, este gresit spus freon, pentru ca este un agent chimic amestecat cu ulei. Solutia de racire care inlocuieste freonul de odinioara isi schimba starea din gazos in lichid si invers, ceea ce duce si la producerea temperaturii reci. Iar uleiul din instalatie unge tot traseul, dar si compresorul, care altfel s-ar incalzi foarte tare si ar ceda, exact ca un motor obisnuit care merge fara ulei.

Cand auzim un zgomot care oscileaza odata cu turatia motorului, cu siguranta vine de la compresor. Este posibil sa avem in instalatie un amestec de freon si ulei foarte vechi, iar uleiul sa nu mai aiba proprietatile de ungere foarte buna. Asta va da nastere unui zgomot persistent ca un huruit, de parca un rulment ar fi stricat. Daca zgomotul este relativ slab, totul este in regula, dar acesta se va agrava in timp pana in clipa in care o sa auzim un scartait ca de curea care aluneca. Indiferent de caz, e bine sa mergem la un service care face incarcari cu freon si sa bagam solutie noua, chiar daca baga rece in habitaclu, pentru ca problema este la agentul de ungere.

poza

Mai este si situatia in care, cand apasam butonul de AC, auzim un zgomot mai puternic constant, care creste in intensitate odata cu turatia motorului. Aici poate fi o problema legata de rulmentii compresorului, de ambreiajul acestuia sau de fulia de la compresor. Sunt situatii in care fulia de la compresor se dezechilibreaza sau cureaua de accesorii se uzeaza si incepe sa alunece. Cel mai grav caz este cand ambreiajul care se cupleaza cand apasam butonul cedeaza sau ramane semi-cuplat si incepe sa scoata sunete puternice. In acest caz, nu mai umblam la aerul conditionat pana nu ne spune cauza un mecanic de la service.

poza

Acum cand afara sunt aproape 40 de grade si masina noastra lasata in soare ajunge sa aiba in interior chiar si 55 de grade, avem nevoie de aerul conditionat. Asa ca e bine sa ne asiguram ca functioneaza bine oricand avem nevoie de el. De fapt, instalatia trebuie reumpluta periodic, asa cum facem revizia la ulei, la antigel sau la lichidul de frana. Pentru ca nu e vorba doar de freon ci si de uleiul care face ca tot sistemul de aer conditionat sa mearga perfect.