Foarte multe autoturisme fabricate dupa anii 2000 sunt dotate cu un sistem de climatizare digitala. Acesta se mai numeste clima automata sau, popular, Climatronic. Desi numele de Climatronic este unul propriu, inregistrat de grupul Volkswagen, a devenit un nume utilizat de orice sofer, asa cum s-a intamplat si cu cel de Webasto sau Alcantara, care sunt la randul lor alte doua branduri inregistrate. Indiferent de nume, iata cum sa folosim clima automata in sezonul rece.

In primul rand, trebuie mentionat ca producatorul autoturismelor dotate cu o clima digitala recomanda ca butonul cu fulgul de zapada care porneste aerul conditionat sa fie mereu activat. Adica aerul sa mearga in permanenta, deoarece sistemul, fiind automat, stie cand sa bage aer rece sau cald. Insa romanii au impresia ca daca avem pornit aerul conditionat, masina consuma mai mult, ceea ce este adevarat, insa cresterea este cu maximum 1 litru/100 km, deci irelevant.

poza

Pe timp de vara, mergem cu aerul pornit ca sa ne fie racoare in habitaclu. Majoritatea circula cu AC-ul oprit iarna, insa este o greseala. Sistemul automat de climatizare porneste oricum aerul conditionat atunci cand este comutat pe dezaburirea parbrizului. Pentru ca aerul conditionat usuca umezeala si elimina mult mai repede aburii de pe interior. In acelasi timp, avand compresorul cuplat, motorul se incalzeste mult mai repede, ceea ce face ca aerul sa se incalzeasca si sa topeasca gheata de la exterior.

Asadar, aerul conditionat este recomandat sa fie functional mereu, chiar si atunci cand nu face aerul rece, deoarece il usuca.

Pe langa AC pornit mereu, posesorii de climatronic sunt indemnati sa utilizeze modul AUTO. Ce inseamna asta? Inseamna ca in modul AUTO, soferul poate selecta temperatura din habitaclu iar climatizarea va face in asa fel incat sa produca acea temperatura intr-un timp cat mai scurt. Climatronicul stie pe unde sa bage aerul cald sau rece, pe la picioare, pe la bord sau pe la parbriz, astfel incat sa atinga temperatura optima, moment in care nivelul aerotermei scade, pana cand temperatura este mentinuta.

Daca ai o masina cu climatizare automata, este bine sa o folosesti ca pe una automata, nu ca pe una manuala. Singurul inconvenient este ca, dupa ce pornesti cu masina, motorul fiind rece, climatizarea baga aer pe cea mai mare treapta a aerotermei si baga aer rece, ceea ce ar putea fi deranjant. Insa, repetam, aerul rece cu AC este bun pentru dezaburirea geamurilor.

Posesorii de automobile din grupul VAG cu adevaratul Climatronic, au un buton pe panoul de climatizare numit ECON. Atata timp cat acest buton nu este apasat, avand beculetul rosu aprins, aerul conditionat functioneaza. Este, practic, invers decat la alte sisteme automata, la care aerul porneste atunci cand apesi un buton care se aprinde. Asadar, daca vrei sa ai AC in masina, asigura-te ca beculetul rosu este stins.

poza

Un alt secret pentru folosirea climei automata iarna este activarea recircularii. Este mai usor pentru climatronic sa incalzeasca aerul din habitaclu care se incalzeste cu fiecare trecere prin aeroterma, decat sa ia de afara de fiecare data aer la -5 grade pe care sa-l incalzeasca mereu. Daca vrei sa ai geamurile dezaburite mai repede, apasa pe recirculare. In general, sistemele moderne pornesc recircularea in acelasi timp cu aerul conditionat, cand apesi pe dezaburire maxima la parbriz.

Sistemele de climatizare automata cu doua zone trebuie sa fie puse in sincronizare. Adica este un buton pe care SYNC ce le sincronizeaza temperatura. Mai precis, temperatura de la pasager este aceeasi cu cea de la sofer, daca acest buton e apasat. Pentru o dezaburire cat mai rapida, este recomandat ca ambele zone sa aiba aceeasi temperatura.

La final, va spunem un pont despre treapta de viteza. Nu este recomandat ca aeroterma sa functioneze multa vreme pe cea mai inalta treapta de viteza. Pentru ca se va strica in timp, deoarece viteza crescuta a curentului de aer usuca vaselina care unge axul ventilatorului. Asadar, dupa ce geamurile s-au dezaburit, e recomandat sa revenim pe o viteza inferioara, daca sistemul automat cu senzor nu simte cresterea temperaturii si scade singur viteza.

Asadar, daca folosim cum trebuie un sistem de climatizare automata, putem sa plecam mai repede de acasa cu masina dezghetata si cu parbrizul curat.