Numarul celor care au impresia ca daca isi vor cumpara anvelope de iarna mixte ca sa iasa mai ieftin este din ce in ce mai mare. Insa daca pneurile sunt mixte, asta nu inseamna ca sunt foarte bune atat vara, cat si iarna. De fapt, anvelopele all season sunt un compromis care insa nu face bine pe termen lung si de care tot mai multi producatori doresc sa scape. In jur de 10 mari constructori de anvelope au renuntat la gamele lor dedicate tot timpul anului, pentru ca nu exista un astfel de pneu destul de sigur in toate conditiile.

Anvelopele mixte si temperatura de folosire

Pneurile all season sunt niste anvelope care se comporta decent atat iarna, cat si vara. Insa in ceea ce priveste temperatura exterioara, anvelopele mixte se comporta mai bine vara. Pentru ca sunt realizate dintr-o compozitie mult mai apropiata de cea pe care o au gumele de vara. Adica atunci cand temperatura scade, materialul din care este pneul se va intari si franarea nu se va mai face la fel de bine. Insa aceste pneuri au alte avantaje pe timp de iarna.

Profil de vara si de... zapada

Vei observa ca suprafata de rulare a unei anvelope mixte este putin diferita fata de un pneu de iarna sau unul de vara. Adica este impartita in doua: o zona aderenta pe carosabil uscat si o zona aderenta pe carosabil acoperit de zapada. Daca la capitolul temperatura inginerii care contribuie la dezvoltarea acestor cauciucuri ne-au convins ca se comporta mai bine vara, in ceea ce priveste aderenta, gumele mixte se comporta la fel vara, dar si iarna, cand pe asfalt este zapada sau polei. Pentru ca pneurile all season au profilul astfel realizat, cu blocuri din cauciuc mari si pronuntate, tocmai pentru a avea aderenta pe zapada. Adica poate ca pneul nu se va comporta iarna bine pe gheata, fiind mai rigid, sau nici macar pe asfaltul rece, dar pe zapada, va fi mult mai aderent decat un simplu pneu de vara.

poza

Durata de viata a pneurilor mixte

Evident, aceste anvelope sunt un compromis care nu are cum sa functioneze bine multa vreme. Adica nu trebuie sa te mire daca anvelopele de acest gen te vor tine maximum doi ani de zile de folosire continua. Este greu pentru materialul din care este alcatuita anvelopa sa reziste si la -20 de grade, dar si la +50 de grade sau mai mult, temperatura la care ajunge suprafata carosabila. Asta inseamna ca in timp vor aparea crapaturi iar suprafata de rulare se va uza mult mai repede decat in cazul unor pneuri dedicate.

Economia de carburant si zgomotul la rulare

Nu putem spune ca am ajuns la un nivel la care anvelopele sa faca diferenta in ceea ce priveste consumul de carburant. Mai ales in Romania, o tara in care traficul este haotic si nicio zi nu seamana cu cealalta. Poate doar la vehicule comerciale, care fac rute lungi, se poate simti o diferenta de consum datorata pneurilor. Insa la anvelopele mixte nu putem discuta de asa ceva. Ba chiar am putea spune ca, din cauza profilului mai pronuntat, astfel de cauciucuri vor creste consumul masinii. Cat despre zgomotul la rulare, acestea sunt mai zgomotoase pe timp de vara, dar mult mai silentioase iarna, fata de un set de gume dedicate sezonului rece.

Pretul anvelopelor mixte de la raft

Pneurile all season nu sunt nici mai ieftine, dar nici mai scumpe decat un set obisnuit de vara sau de iarna. Dar daca te gandesti ca cu aceeasi bani poti conduce si cand ninge, si cand este soare afara, ai tendinta sa bagi mana in foc ca daca vei cumpara astfel de anvelope vei face cea mai buna afacere a anului. Dar nu trebuie sa scoti din calcul urmatorul aspect: un set de pneuri mixte te va tine doar 2-3 ani, in timp ce daca ai doua seturi dedicate fiecarui sezon, cald si rece, vei avea anvelope pentru 5-6 ani sau chiar mai mult. Asadar, faci economie de bani pe termen lung doar daca ai doua seturi de anvelope, unul de iarna, altul de vara.

poza

Asadar, merita sa cumparam pneuri mixte?

Anvelopele de tip all-seasons au luat nastere tocmai din motive financiare. Adica pentru a oferi o solutie accesibila soferilor. Insa daca e vorba de soferi care circula mult in fiecare an, daca tu esti un sofer care merge zeci de mii de kilometri anual, nu ai ce sa faci cu astfel de anvelope. Pentru ca in final vei iesi mult mai scump. Pneurile all season sunt bune doar pentru acele automobile cu care nu se circula mult, dar cu care se circula tot anul. De exemplu, daca ai vreo masina de week-end, daca ai o masina de colectie, una pentru placere, dar pe care nu vrei sa o lasi in garaj iarna ci vrei sa te bucuri de ea la final de saptamana, pentru astfel de cazuri sunt bune anvelopele mixte. Pentru ca nu se justifica investitia in doua seturi de pneuri diferite in cazul unei masini care face 2000 de kilometri pe an. Asadar, concluzia e simpla: daca te plimbi zi de zi cu masina, trebuie sa ai doua seturi individuale de roti daca tii la siguranta ta. Daca detii o masina cu care circuli putin, poti sa te gandesti si la astfel de anvelope mixte.