In Romania, legea ne obliga sa avem automobilul incaltat cu pneuri de iarna atunci cand circulam pe un carosabil acoperit de polei, zapada sau gheata. Dar nu ne obliga ca atunci cand mergem vara, pe asfalt uscat sau umed, sa avem pneurile speciale de vara. Motiv pentru care numarul soferilor care circula atat iarna, cat si vara, cu anvelope de iarna, este urias. Dar de ce nu e bine sa mergem vara cu aceleasi anvelope ca si in sezonul rece?

1. Franare mai proasta vara cu anvelope de iarna

Lumea are gresita impresie ca pneurile de vara franeaza mai bine vara decat cele speciale dedicate pentru acest sezon. Nimic mai gresit. Din doua motive: material prea moale si o suprafata de rulare cu blocuri distantate. In primul rand, anvelopele de iarna au un material special ce le permite cand e frig sa isi pastreze elasticitatea si aderenta. Insa cand e prea cald, atunci cand afara sunt 35 de grade si la sol in jur de 60, materialul devine extrem de elastic si la orice franare violenta, in loc sa ofere aderenta, va ramane pe asfalt cu urme lungi de cauciuc negru. Adica in loc sa opreasca masina, se va uza prematur. In al doilea rand, designul suprafetei de rulare in cazul pneurilor de iarna este special gandit sa ofere aderenta pe zapada, adica are blocuri distantate. Iar acest lucru nu este bun pentru franarea pe asfalt uscat, cand e cald. Sa luam ca exemplu pneurile de tip slick: nu au deloc santuri sau blocuri, tocmai, ca sa ofere o aderenta mare. Daca franam brusc vara cu pneuri de iarna, blocurile distantate se vor apropia unele de celelalte la contactul cu asfaltul dar nu se vor ciocni asa usor intre ele, oferindu-i pneului o aderenta scazuta. Anvelopele de vara au blocurile apropiate si cand franam, ele se blocheaza intre ele, iar contactul cu asfaltul este mai mare.

2. Se uzeaza incredibil de repede

Asa cum spuneam si mai sus, daca vom merge vara cu pneurile speciale de iarna, le vom uza prematur. In special atunci cand facem viraje pe loc sau cand facem manevre de parcare la viteza mica, dar si cand franam violent. Dar nici cand circulam normal, pe autostrada, la viteza mare, nu scapam de uzura mai rapida a pneurilor de iarna din cauza temperaturii mai mari. La viteze de peste 100 km/h, din cauza contactului cu asfaltul, pneul se incalzeste si se deformeaza, provocand o uzura prematura e peretilor laterali. Un pneu de iarna nu este gandit sa fie utilizat pe o vreme cu o temperatura asa de mare si materialul isi pierde din calitati si se uzeaza. Asadar, indiferent cum am circula, pneul de iarna ajunge sa ne tina doar doi ani daca il folosim non-stop.

3. Risc crescut de explozie

Din cauza ca materialul din care este realizat un pneu de iarna a fost gandit pentru temperaturi mai mici, atunci cand supunem o astfel de anvelopa la folosire zilnica pe timp de vara, nu facem decat sa-i stricam proprietatile. Mai ales daca il folosim si iarna si vara fara sa-l dam jos de pe janta. Asa apar niste crapaturi care, la inceput, sunt doar la suprafata, si ulterior ajung in profunzime. Daca ai vazut pe autostrada bucati de anvelope, acelea sunt in general de la TIR-uri, dar si de la autoturisme ale caror pneuri s-au dezintegrat din cauza ca materialul nu mai era elastic si s-a fisurat. Adica daca ne incapatanam sa folosim pneurile de iarna pe timp de vara, la un moment dat s-ar putea sa ne trezim ca unul din ele explodeaza. Si daca te intrebi de ce, asta e motivul: materialul a fost imbatranit prematur.

poza

4. Comportament deficitar pe asfalt umed

Anvelopele de vara au cea mai buna cotatie, conform celor de la TUV, in cazul comportamentului pe carosabil umed, adica pe ploaie. Profilul anvelopelor de vara este special gandit sa evacueze bine apa si sa reduca riscul de acvaplanare la viteze mari si in viraje. Nu insa si un pneu de iarna, care este initial gandit pentru aderenta buna pe zapada, nu neaparat pe asfalt acoperit de apa. Asa ca o anvelope de iarna, din cauza ca are santuri mai largi, blocuri mai distantate, ii permite apei sa se acumuleze sub suprafata de contact si riscam sa avem parte de acvaplanare. Evident, vorbim de viteze mari, nu de viteze normale sau de situatii obisnuite de trafic. Si pneurile de iarna merg pe ploaie, atata timp cat nu calcam pedala prea tare. Pentru ca ele au fost gandite sa fie utilizate iarna, cand oricum traficul este unul mai lent.

5. In concluzie, aruncam banii pe fereastra!

Indiferent de ce ai spune, daca folosesti pneurile de iarna pe timp de vara, e clar ca arunci banii pe geam. Tu ai impresia ca faci economie, pentru ca nu mai cumperi un set special de vara, insa riscurile nu merita economia aparenta. In plus, in loc sa te tina 4-5 sezoane setul de iarna, te va tine doar doua maxim, pentru ca il folosesti si vara, asadar este acelasi lucru. Nu mai discutam despre situatia in care ai niste pneuri de iarna ieftine, de la un producator dubios. In acest caz, nu vei avea nici franare buna, nici aderenta si vei ramane si mai repede fara ele. Dar daca nu tii cont de faptul ca arunci cu banii pe geam, macar tine cont de siguranta ta si a pasagerilor din masina. Nu degeaba oamenii normali folosesc anvelope speciale pentru fiecare sezon si nu invers, nu?