Iarna a venit in Romania si tot mai multi soferi incep sa-si faca griji pentru amenzile ce le pot primi daca nu au masina echipata cu pneuri de iarna. Insa trebuie sa ne facem griji serioase pentru siguranta noastra care este pusa in pericol daca nu avem pneuri de iarna pe masina proprie. Iata de ce e bine sa investim in niste gume de iarna de calitate.

1. Anvelopele de iarna nu sunt ca cele de vara

Imediat cum temperatura de afara scade sub 7 grade Celsius (temperatura medie lunara), trebuie sa montam pneurile de iarna. Pentru ca, spre deosebire de cele de vara, sunt realizate dintr-un material special care ramane moale cand este frig si isi pastreaza proprietatile de franare si aderenta la temperaturi negative, in timp ce un pneu de vara devine rigid ca piatra si nu mai franeaza bine. Mai mult, in timp ce pneurile de vara sunt realizate cu o suprafata de rulare care sa faca condusul economic pe timp de caldura, pe o suprafata uscata, cele de iarna sunt special gandite sa se comporte bine pe umezeala, pe gheata, pe zapada si cand este polei pe carosabil. Este clar ca nu prea sunt multe puncte comune intre cele doua tipuri de anvelope.

2. Pneurile de iarna pentru drum intins

La anvelopele unei masini este ca si cu incaltarile unui om. Cand afara este frig si zapada, ne punem bocanci. Cand este cald si soare, ne punem sandale. Pentru ca daca facem invers, alunecam, ne pierdem confortul si siguranta si riscam sa ne imbolnavim. Este la fel si cu pneurile de iarna care nu trebuie sa lipseasca in sezonul rece daca avem de gand sa ne asternem la drum intins. Sa zicem ca prin oras, mai sunt cativa soferi inconstienti care pun mai presus buzunarul de siguranta, precum taximetristii, si ca mai pot pacali zapada in mediul urban, unde viteza este mica. Insa daca cumva te asterni la drum intins fara pneuri de iarna, risti foarte multe. Anvelopele de iarna ofera cea mai buna franare cand afara este frig, inclusiv pe carosabil uscat sau umed. Daca ai anvelope de vara sau pneuri foarte vechi, fie ele si de iarna, distanta de franare va creste considerabil. Si cum la drum intins nu circulam cu 30-40 km/h si cu 100-130 km/h, daca se intampla ceva, ne dorim sa avem cea mai buna aderenta.

3. Aderenta crescuta pe zapada

Stim cu totii ca drumarii din Romania nu sunt cei mai harnici si ca, pana cand drumurile vor fi curatate de prima zapada, o sa dureze ceva. Daca nu esti pregatit cu anvelope de iarna de calitate, poti avea probleme. Profilul unui pneu de iarna este special gandit sa aiba o aderenta buna pe zapada, adica sa dea la o parte zapada fara sa derapeze. Trebuie insa sa avem grija la profilul pneului: daca acesta mai are carne 5 mm sau mai putin, nu mai avem ce face cu acele pneuri. Adica in conditii de carosabil acoperit de zapada sau polei, pneul nu se va comporta excelent. De aceea, trebuie sa ne asiguram ca daca luam pneuri la mana a doua sau cele de pe masina noastra sunt vechi, sa nu avem de-a face cu un profil mai mic de 5 mm.

4. Avem nevoie de pneuri de iarna pe toate cele 4 roti ale masinii

Nu sunt putini cei care spun ca trebuie sa ai pneuri de iarna doar pe rotile motrice. Dar este o afirmatie total gresita. Masina trebuie sa fie echipata cu anvelope de iarna identice, cu profil care sa prezinte o uzura uniforma, daca nu vrem sa avem probleme sau chiar accidente. Atunci cand franam, centrul de greutate al masinii se muta de pe o punte pe alta, la fel si atunci cand acceleram. Daca avem din cauza anvelopelor diferite o aderenta mai buna pe spate sau pe fata, putem risca sa pierdem controlul masinii in viraje sau sa ne trezim ca franam intr-o distanta mult mai mare decat cea anticipata. Ideal este sa avem pneuri noi de iarna pe toate rotile, pneuri pe care sa le monitorizam anual, sa le rotim in fiecare sezon, astfel incat sa se uzeze uniform. Si, in functie de kilometri parcursi, sa le inlocuim la primele semne de imbatranire.

5. Infrastructura Romaniei lasa de dorit

Pana acum ti-am spus din punct de vedere tehnic de ce este bine sa pui anvelope de iarna pe masina. Dar, soferii romani trebuie sa constientizeze si ca traim intr-o tara mai speciala ca altele. O tara in care drumurile nu sunt semnalizate corect, nu sunt iluminate, gropile sunt la ordinea zilei, iar cainii, carutele sau alte animale ce sar in fata masinii sunt un peisaj zilnic. Asadar, poate cel mai bun argument pentru care ar trebui sa-l aiba soferii este faptul ca traim intr-o tara care nu este interesata de proprii cetateni, asa ca trebuie sa ne purtam singuri de grija. Motiv pentru care, nu trebuie sa ne punem in primejdie siguranta si sa fim pregatiti mereu pentru orice situatie de urgenta. Si, avand pneuri de iarna pe masina, cand este frig, sansele noastre ca sa scapam nevatamti cresc simtitor.