Motoarele diesel functioneaza pe baza compresiei amestecului de aer-motorina, nu prin aprinderea acestuia cu ajutorul unei bujii. In momentul in care pistonul comprima aerul in piston, se creaza o caldura foarte mare, iar atunci cand injectorul introduce motorina, aceasta se aprinda instantaneu de la caldura si se produce explozia care impinge pistonul, ducand in final la miscarea arborelui cotit. Exista insa momente in care compresia are nevoie de... ajutor.

Mai toate motoarele diesel din zilele noastre au bujii incandescente, cate una pentru fiecare cilindru. Bujia incandescenta nu este, practic, o bujie, ci mai degraba un incalzitor. Este o piesa metalica cu o rezistenta in interior ce reactioneaza la curentul electric. Numele de "glow plug" in engleza, dar si in romaneste, bujie incandescenta, vine de la faptul ca acest incalzitor se inroseste cand produce caldura.

poza

Bujia incandescenta nu face aprindere permanenta ca in cazul unei bujii obisnuite la motoarele pe benzina. De fapt, este un element extrem de putin utilizat in functionarea unui motor. De exemplu, daca temperatura exterioara este ridicata, sa zicem peste 25 de grade, bujia incandescenta nu functioneaza deloc. De unde si rolul sau de "ajutor" in pornirea motorului, nu de element care merge non-stop.

Cand temperatura este negativa, cand motorul este rece, compresia aerului in piston nu reuseste sa produca o caldura atat de mare incat sa aprinda motorina pulverizata de injector. Din cauza ca motorul este rece, caldura se disipa in metalele din jur, adica piston, camasa, biela. In astfel de momente, in care aerul este prea rece si compresia nu duce la aprindere, intra in functiune bujia incandescenta.

poza

Un senzor din motor simte ca temperatura este rece si, la punerea contactului, inainte de pornirea efectiva a motorului, actioneaza bujia care se aprinde in camera de compresie. Practic, timp de cateva secunde sta aprinsa si incalzeste atmosfera. Iar cand electromotorul invarte motorul si se produce compresia, va fi suficienta caldura incat sa se produca aprinderea motorinei prin compresie.

Bujia incandescenta depinde de senzorul care simte ca motorul are nevoie de caldura produsa de ea. Daca acel senzor este stricat, s-ar putea sa avem surprize neplacute iarna si sa nu putem porni masina, deoarece senzorul simte ca este cald, desi, in realitate, temperatura este negativa.

Bujiile oricum sunt predispuse la a se strica in timp. Capul incandescent se afla mereu in camera de compresie si, in timp, se acopera de calamina, depuneri si funingini. Motoarele diesel mai vechi si care au multi kilometri la bord, incep sa faca figuri iarna, pentru ca bujiile sunt acoperite si, chiar daca sunt incalzite, nu se mai inrosesc si nu mai produc caldura suficienta ca sa permita aprinderea aerului comprimat.

poza

Atunci cand motorul este cald, bujia nu se incalzeste si motorul porneste fara probleme. Dar chiar daca nu e folosita, se uzeaza si devine tot mai murdara, in timp devenind inutila. Este acel moment in care trebuie sa inlocuiesti bujiile incandescente.

Iarna, cand este extrem de frig, unele motoare diesel s-ar putea sa faca figuri chiar si cu bujii noi. Un sfat este sa pui contactul, sa astepti cateva secunde pana se stinge martorul din bord care ne arata perioada cat stau incalzite, dupa care sa scoatem contactul si sa-l punem de cateva ori in continuare. Practic, sa repetam de mai multe ori operatiunea de incalzire a camerei pistonului cu bujia incandescenta. Asa, avem toate sansele sa pornim motorul din prima.

O bujie incandescenta poate sa coste de la 50 la 300 de lei bucata, in functie de producator si model.