Orice motor din zilele noastre are una sau mai multe axe cu came. Dar putini soferi stiu la ce folosesc, cum functioneaza si de ce, uneori, se strica. Mai jos explicam ce fac axele cu came, numite de specialisti si arbore cu came.

Arborele cu came este un element al sistemului de propulsie si are rolul de a comanda deschiderea supapelor. Rolul sau este de a transmite si de a transforma miscarea de rotatie in miscare de translatie, catre supapele de admisie si evacuare, fiind actionat prin miscarea arborelui cotit.

Mai pe romaneste, putem spune ca un motor are o coloana vertebrala. Aceasta este vilbrochenul sau arborele cotit. Aceasta e piesa dintr-un motor care pune in miscare tot autoturismul, fiind miscat de pistoanele impinse de explozie sau combustie. Vilbrochenul misca intr-un capact volantul, care la randul sau transmite energia spre ambreiaj, cardan, planetare, roti, anvelope, pana la asfalt. In celalalt capat se afla un lant sau o curea de distributie. Se numeste de distributie pentru ca distribuie miscarea supapelor.

poza

Cureaua de distributie invarte la randul sau axele cu came, sau unul singur daca vorbim de un motor de tip vechi cu doar 2 supape pe cilindru. Axele cu came, de unde si denumirea, sunt niste piese din otel foarte dur care au niste excrescente, cate una pentru fiecare supapa de pe aceeasi parte.

Acele came de pe axul in cauza au un singur rol: sa transforme miscarea de rotatie intr-una de translatie. Adica intr-una de sus-jos a supapelor. Practic, cand cama atinge o supapa, prin intermediul unui culbutor cu tachet, o deschide si aerul poate intra in camera de ardere, daca este o supapa de admisie. Dar daca este o supapa de evacuare, gazele de evacuare sunt scoase cand supapa e deschisa. Arcurile de supapa au rolul de a impinge inapoi supapa astfel incat camera de ardere sa fie etansa pentru efectuarea exploziei.

poza

Axele sunt de forme si lungimi diferite. De exemplu, un motor BMW cu 6 pistoane are doua axe cu came: o axa se ocupa de admisie, una de evacuare. Adica o axa deschide supapele de admisie, lasand aerul in interior, iar cealalta axa deschide supapele de evacuare.

La un motor cu o singura axa cu came, in 4 cilindri, cu cate 2 supape pe cilindru, o singura axa se ocupa de toate supapele. Exista insa si motoare in V care au cate 4 axe cu came, cate doua pe fiecare chiulasa.

poza

Axele cu came se invart la turatii foarte mari. Si, chiar daca sunt in permanenta unse de uleiul din motor, se uzeaza in timp. Pentru a evita uzura axelor, motoarele din ultimele decenii au fost dotate cu niste cuzineti. Adica intre bloc si axa se monteaza niste piese foarte rezistente pe care sa alunece si sa se invarta axele cu came. Problema este atunci cand soferii uita sa schimbe uleiul si acesta este contaminat cu depuneri. Acele depuneri pot ajunge pe cuzineti ca un nisip si sa inceapa sa manance din suprafata axelor cu came, facand joc in timp. Axele cu came incep sa fie zgomotoase, motorul pierde ulei si performante.

Insa un motor bine intretinut nu are de ce sa-si faca griji niciodata. Atata timp ca uleiul este schimbat la timp si cel corect, axele cu came nu trebuie sa se strice. Si chiar daca nu le vei vedea vreodata, macar acum stii ce fac axele cu came sub capota motorului tau.

poza