Anvelopele destinate vehiculelor de teren sunt cu totul speciale fata de anvelopele care echipeaza un autoturism obisnuit. Aici intra atat pneurile de asfalt, cat si cele de teren accidentat sau cele mixte, indiferent ca sunt montate pe un SUV normal sau pe un vehicul cu adevarat de off-road. Dar de ce sunt asa speciale anvelopele de teren?

Pneurile de automobile sunt catalogate in functie de mai multe criterii. Adica dimensiune, profil, indice de viteza, indice de greutate, plus cele trei catalogari ale etichetei europeene, adica zgomot, franare pe carosabil ud si consum. Deci e normal ca o masina de 1000 kg sa aiba nevoie de niste anvelope cu indice de greutate scazut, in timp ce un vehicul utilitar precum un camion, are nevoie de anvelope care sa reziste la sarcini mai mari.

poza

Cam asa stau lucrurile si cu anvelopele de off-road. Masinile de tip SUV cu tractiune 4x4, modificate sau standard, cu o garda la sol mai mare, capabile sa intre si pe teren accidentat, au nevoie de anvelope speciale. Aceste anvelope pentru masinile de teren se incadreaza in doua categorii: anvelope standard si anvelope de off-road. Cand spunem anvelope standard ne referim la anvelopele cu care vine din fabrica, sa zicem, un Land Rover Discovery. Adica niste anvelope de asfalt, dar inclinate putin si spre teren accidentat, care nu fac zgomot si care rezista bine in timp, capabile la sarcini mari.

Anvelopele speciale sunt anvelope montate pentru off-road, adica pentru ca masina sa circule pe teren accidentat mai mult decat pe asfalt. Aici intra anvelopele AT, all-terrain, sau MT, mud-terrain. Sunt anvelope mult mai cramponate, mai agresive, cu materiale mai groase, capabile sa reziste pe teren cu pietre, dar si cu un profil mai pronuntat care sa sape in noroi, pamant sau zapada. Aceste anvelope sunt mai scumpe decat cele standard, sunt mai zgomotoase, se uzeaza mai repede pe asfalt si nu permit nici viteze asa de mari.

poza

Indiferent de model, anvelopele de off-road pentru masini 4x4 sunt pneuri care se remarca printr-un indice de sarcina mare, care rezista cu brio la socuri agresive, sunt anvelope cu talon mare care sa atenueze gropile sau obstacolele abordate de sofer, cu un indice de viteza scazut si construite din materiale mai groase si rezistente. Aceste anvelope ofera o aderenta buna pe teren accidentat, dar si pe asfalt uscat, insa nu exceleaza pe carosabil umed. Sunt pneuri grele care fac masina sa consume mult si nu sunt nici cele mai silentioase.

Insa nu toate masinile 4x4 au anvelope de off-road. Adica nu toate SUV-urile sunt masini de off-road. Multe au pneuri sport, de exemplu Range Rover Sport sau BMW X5, anvelope destinate exclusiv performantelor pe asfalt, deoarece se simt si se comporta ca o masina sportiva de asfalt, nicidecum de off-road. La fel este si cu SUV-urile compacte sau subcompacte care au invadat piata ultimilor ani, masini destinate mersului in mediul urban si pe asfalt exclusiv, putand arareori aborda si un drum de pamant, dar atat. Aceste masini au anvelope obisnuite, nu de off-road. Dar li se pot monta anvelope de teren accidentat care vor creste garda la sol si aderenta pe pamant, noroi sau zapada, dar vor scadea performantele pe asfalt.

poza

Anvelopele de off-road sunt mai scumpe decat cele obisnuite, pentru ca sunt in general facute cu mai mult material, au dimensiuni mai mari si sunt mai targetate. Nu le cumpara oricine si cine le ia le foloseste in afara carosabilului, iar in rare cazuri sunt montate standard de fabricant. Modele de off-road mai extreme, precum Land Rover Defender, Mercedes-Benz G Class sau Suzuki Jimny veneau cu pneuri agresive de off-road, dar cam atat. In rest, doar anvelope de asfalt ceva mai profilate.

poza

In concluzie, daca ai o masina pe care vrei sa o scoti la joaca in natura, asigura-te ca e dotata cu anvelope dedicate acestei pasiuni, off-roadul. Pentru ca altfel s-ar putea sa ramai suspendat pe acolo sau impotmolit. In off-road, degeaba ai cea mai tare masina cu 5 diferentiale blocante, daca nu ai pneurile care trebuie. Asa cum si un SUV nevinovat, cum ar fi o Toyota RAV4, dar cu anvelope de off-road potrivite, face minuni in teren accidentat. Deci anvelopele sunt cele mai importante.

poza