Si atunci cand vrem sa cumparam anvelope de iarna dedicate sezonului rece pentru masina o sa ne lovim de aceeasi diferenta de preturi ca si in cazul altor obiecte, cum ar fi electrocasnice, telefoane, haine si asa mai departe. De ce o anvelopa costa 250 de lei si alta anvelope de aceeasi dimensiune poate costa si 650 de lei? Exista o serie de motive bine justificate pentru care pneurile sunt de mai multe feluri si au preturi diferite.

1. Investitii in testare indelungata

Sa luam un producator mare, cum este Michelin. Francezii realizeaza anual milioane de kilometri de teste pe sosea in toate conditiile, in desert, pe ploaie, pe zapada, pe gheata sau la drum intins la viteze diferite. Orice model nou de anvelopa este amplu testata atat in laborator cat si in conditii normale de drum inainte sa fie produsa in serie si vanduta clientilor finali. Mai mult, pentru o testare cat mai precisa, producatorii mari trimit niste anvelope-prototip in toate colturile lumii pentru a se asigura ca primesc cat mai mult feed-back. In schimb, un producator mai mic sau cu un nume necunoscut, nu isi permite o astfel de investitie care se ridica la milioane de Euro. Automat, produsul finit o sa prezinte diferente in calitate, dar va fi mai ieftin, pentru ca nu a fost testat indelung.

2. Materiale componente diferite

In cazul unor anvelope scumpe, realizate de producatori de renume, sunt folosite cele mai bune materiale existente pe piata. Daca in cazul unei anvelope de calitate sunt amestecati peste 150 de compusi diferiti in realizarea unei anvelope care sa fie si rezistenta si aderenta in acelasi timp, in cazul unor pneuri ieftine se folosesc materiale reciclate sau unele de slaba calitate. Sa luam ca exemplu kevlarul sau otelul: la niste pneuri chinezesti, realizate de un producator de care nu a auzit nimeni, kevlarul este inlocuit de panza si otelul in loc sa fie stratificat pe mai multe randuri este pus cu economie. Asta inseamna, pe de-o parte, ca anvelopa va fi mai ieftina dar va fi si mult mai predispusa la uzura prematura si la explozie.

poza

3. Echipe specializate de ingineri

O uzina producatoare de anvelope cunoscuta are angajati sute de ingineri care toata ziua fac un singur lucru: dezvolta si testeaza materiale noi pentru anvelope. Inginerii si designerii realizeaza si testeaza noi suprafete de rulare pentru un maximum de aderenta si evacuare a apei, calculeaza fortele de franare si comportamentul pneului in viraje, calculeaza la milimetru orice miscare a blocurilor ce formeaza banda de rulare si in final, dupa multe ore de dezbateri si testari, aleg cu simt de raspundere cea mai buna varianta. La polul opus, producatorii mai mici sau no-name, apeleaza la alta varianta: ori fura un design al benzii de rulare de la un alt producator ori realizeaza unul dupa ochi. Cu alte cuvinte, daca intr-o uzina sunt mii de angajati, la alta uzina mai mica sunt doar cativa. Si este evident ca o anvelopa sa aiba alte costuri de productie fata de cealalta.

4. Cumul de avantaje si dezavantaje

De ce o anvelopa poate fi si de 4 ori mai scumpa ca alta? Pentru ca acea anvelopa se comporta mai bine in orice conditii. Un pneu care poarta numele unui mare producator a fost proiectat sa reziste la cele mai grele conditii, sa aiba aderenta crescuta pe orice suprafata, sa se comporte bine la franare, sa contribuie la scaderea consumului de carburant si sa reziste mult in timp. De partea cealalata, niciodata, o anvelopa ieftina nu se va comporta bine sau exemplar la niciun capitol. Iar acest lucru este mentionat si pe eticheta UE: in timp ce un Pirelli are indice de zgomot redus, un pneu ieftin are indice de zgomot ridicat. Si asa mai departe si la aderenta, economia de carburant si asa mai departe.

poza

5. Controlul calitatii

Nu exista fabrica de anvelope, chiar si in Romania, care sa tina de un producator mare precum Continental, Michelin, Pirelli sau Dunlop, in care controlul calitatii sa nu aiba un rol important. Daca la acesti producatori rata de a scoate pe piata o anvelopa cu defecte este de 1 la 1000, in cazul producatorilor care vand anvelope ieftine este mult mai mare, de aproximativ 1 la 50. Cu alte cuvinte, cand cumperi pneuri ieftine, risti mai mult sa achizitonezi o anvelopa care nu se echilibreaza sau care are fisuri in banda de ranforsare si care poate exploda in mers. Controlul calitatii este un departament de sine statator care face controale zilnic la toata productia zilei, alegand aleatoriu cate o anvelopa pe care o supun la sute de teste.

In concluzie, atunci cand o sa te intrebi de ce un pneu Debica este 200 de lei si unul Dunlop costa 450 de lei la aceeasi dimensiune, sa stii ca e vorba de mari diferente in ceea ce priveste testarea, echipa de productie, materialele si alte aspecte care in final se traduc printr-o viata de folosire mai lunga si un plus de siguranta.