Meteorologii anunta ca iarna isi intra cu adevarat in drepturi de luna asta. Deja, temperaturile negative si-au facut aparitia in unele zone ale tarii si multe drumuri au fost deja acoperite de polei si gheata. Si, asa cum va spuneam si in alte articole dedicate pneurilor de iarna, anvelopele pentru sezonul rece NU sunt speciale de zapada, ci sunt speciale pentru orice carosabil cand temperatura de afara scade sub 7 grade Celsius. Dar oare ce spune legislatia despre pneurile de iarna si cum stim daca avem anvelopele bune?

Ce intelege legislatia prin anvelopa de iarna?

Din pacate, legislatia care a introdus obligativitatea soferilor de a avea masina dotata cu anvelope speciale nu a luat in calcul toate aspectele, nici macar vechimea pneurilor si nici uzura. Adica putem circula legal pe astfel de sosele cu niste "opinci" de cauciucuri vechi, crapate si cu doar 1 mm carne, daca au logo-ul M+S pe peretele lateral. Pentru ca, numai acest termen este mentionat in legislatie, din pacate. Adica, indiferent daca ai pneu all-season, pneu de off-road, all-terrain sau anvelope speciale de iarna, cu siguranta ai stantat literel M si S, ceea ce inseamna ca acele anvelope sunt bune pentru noroi si zapada. Mai bine, in lege, ar fi fost mentionate si uzura maxima, dar si starea generala, adica soferii sa primeasca amenzi daca circula cu pneuri de iarna cu o uzura de peste 5mm a suprafetei de rulare sau daca au pneuri pe masina care prezinta crapaturi, galme sau uzura inegala.

Exista vreo data anume la care trebuie montate anvelopele?

Initial, cand aceasta lege de obligativitate a pneurilor de iarna incepea sa intre in vigoare, se vehicula data de 1 noiembrie ca data de la care soferii sunt obligati sa aiba anvelope speciale, pana pe 1 martie. Dar in prezent, legea nu spune absolut nimic de vreo data anume. Ci spune clar ca daca soferii circula pe drumuri acoperite de polei, gheata sau zapada, sunt obligati sa aiba pneuri de iarna sau primesc amenzi de pana la 1800 de lei. Cu alte cuvinte, si daca circulam in luna lui cuptor, august, pe Transfagarasan si ne prinde o ninsoare, suntem pasibili de amenda. Insa aceste ocazii sunt rare si tocmai de aia lumea se pregateste cu anvelope de iarna abia in sezonul rece, dar, asa cum a fost anul acesta, iarna poate veni mai repede si ne poate lua prin surprindere.

poza

Trebuie sa avem anvelope de iarna si pe roata de rezerva obligatoriu?

Nicidecum. Legislatia nu spune absolut nimic despre roata de rezerva. Nici nu ar avea cum, unele masini neavand din fabrica roata de rezerva, ci doar kit de umflare, sau au doar roata de rezerva solida, nu cu aer. Insa legislatia spune clar ca masina trebuie sa aiba pe toate cele 4 roti anvelope de iarna daca pe carosabil este polei, gheata sau zapada. Si, daca cumva, se intampla sa avem vreo pana pe timp de iarna si pe roata de rezerva avem o anvelopa de vara, o sa putem primi amenda, intr-un caz extrem. Adica daca avem 3 pneuri de iarna si unul de vara incalcam legea. Tocmai de aceea, este indicat sa avem pe roata de rezerva montata o anvelopa fie de iarna, fie una mixta. Daca circulam cu pneul de iarna pe timp de vara nu incalcam legea, si daca avem pneu all-season rezolvam ambele sezoane. De fapt, anvelopele all-season sunt bune doar ca sa fie montate pe rezerva...

Asadar, atata timp cat ai stantat pe anvelopa literele M+S, nu primesti amenda. Insa, chiar daca in lege nu este mentionat, te sfatuim sa fii atent la uzura, sa nu circuli cu pneuri de iarna care au o carne mai mica de 5 mm, sa nu folosesti pneuri de la un producator necunoscut si sa nu circuli niciodata cu anvelope de iarna crapate sau care prezinta semne de uzura vizibile. Mai mare este riscul de a se produce o explozie decat sa ramai impotmolit in zapada. Si, daca cumva vezi ca data de fabricatie a anvelopei este mai veche de 5 ani, asigura-te ca materialul si-a pastrat proprietatile. O anvelopa veche devine rigida ca piatra si, chiar daca are carne generoasa, va aluneca pe asfaltul ud sau pe gheata precum sania. Nu uita ca este mai bine sa investesti ceva mai multi bani in cauciucuri de iarna de calitate, eventual noi, decat sa ai probleme care nu mai pot fi ulterior reparate cu nicio suma de bani.