Anvelopele pot fi de mai multe feluri, adica noi, second-hand sau chiar reconstruite, sau resapate. Multa lume cumpara pneuri resapate, crezand ca este o alternativa ieftina dar buna la pneurile noi. Insa sunt anumite diferente. Chiar si asa, nu sunt multi cei care stiu diferenta dintre un pneu nou si unul resapat. De ce unele sunt mai bune ca altele?

Pretul, marele avantaj al anvelopelor resapate

Unicul avantaj al pneurilor reconstruite este faptul ca au un pret mult mai mic decat cel al anvelopelor noi. Si este si normal, pentru ca nu vei gasi niciodata anvelope resapate care sa poarte numele unui producator mare precum Michelin, Pirelli, Continental sau Dunlop. Ci doar marci specializate pe asa ceva, care fac cauciucul dintr-un cauciuc vechi. Si pentru ca cei mai multi bani sunt investiti in dezvoltarea corpului principal al pneului, e clar ca pretul final va fi mai mic. Deoarece nu se investeste decat in suprafata de rulare si... cam atat. Nu exista teste indelungi, armate de ingineri sau campanii de marketing pentru pneurile resapate. Dar, evident, acest lucru vine cu dezavantaje.

Anvelopele reconstruite, mai bune decat cele second hand?

Nu chiar. Daca respectam regulile explicate intr-un articol anterior, putem alege pneuri la mana a doua mai bune decat cele reconstruite. Si pretul este cam acelasi. Nu trebuie sa uitam ca un pneu resapat nu este un pneu nou. Ci care are doar suprafata care intra in contact cu asfaltul noua. In rest, este un pneu vechi. Adica, tot ce inseamna corpul principal, adica straturile care dau rezistenta si rigiditate, sunt de la o anvelopa veche. Pe acest corp vechi, prin lipire la cald, se imbraca o suprafata de rulare noua, dar si cateva straturi subtiri pe exteriorul peretului, astfel incat producatorul nou sa-si scrie noile detalii ale produsului. Insa, pentru ca vorbim de doua procese diferite, care au loc la multi ani diferenta, o anvelopa reconstruita nu va avea niciodata rezistenta unei anvelope noi sau chiar second hand.

Aderenta mai scazuta in cazul pneurilor resapate

Chiar daca atunci cand ne uitam la un pneu reconstruit vedem santurile noi, adanci, trebuie sa realizam ca e vorba de un design facut dupa... ochi sau chiar furat. Companiile care fabrica pneuri resapate realizeaza suprafata de rulare astfel incat sa fie economica. Nu angajeaza ingineri care sa faca teste, care sa realizeze unghiurile blocurilor de aderenta dupa o logica anume, nu calculeaza diversi parametri de ploaie, temperatura, viteza, si asa mai departe. Pentru ca un pneu resapat este un pneu care are doar suprafata de rulare noua, aceasta este pusa sa faca un singur lucru bun. Daca este de iarna, aceasta trebuie sa aiba aderenta cat mai buna pe zapada si, in cele mai bune cazuri, si pe gheata. Dar, oricum, mult mai slaba decat in cazul celor noi.

Diferentele de timp si temperatura duc la probleme

In timp ce anvelopa de baza pe care se construieste pneul resapat este fabricata cu mult timp inainte, suprafata de rulare este realizata recent. Si asta duce la niste probleme de compatibilitate. Chiar daca suprafata de rulare si peretii laterali lipiti ulterior sunt asezati in loc cu diferite mijloace menite sa reziste in timp, diferenta momentului de fabricare isi spune cuvantul. Daca la o anvelopa noua, totul este realizat in aceeasi zi, din materiale similare, procesul de unire fiind unul bine pus la punct si gandit sa reziste in timp, la pneurile resapate lucrurile stau altfel. Si asta, in timp, se traduce prin pierderi de aer cauzate de dezlipirea straturilor de cauciuc, dezechilibrari in timp si deformari facile de la lovituri.

Greutate crescuta a anvelopelor resapate

Un pneu resapat poate fi la baza o anvelopa Michelin uzata, deasupra careia s-a reconstruit partea exterioara si cea de rulare de la un producator... no-name. Felul in care aceste doua elemente au fost lipite, dar si noul cauciuc pus suplimentar, fac ca noul pneu sa fie mult mai greu decat un cauciuc similar, de aceleasi dimensiuni, dar de la un producator mare de anvelope noi. Iar daca ne gandim ca e vorba de cateva kilograme in plus la un set de roti, acest lucru inseamna un consum ceva mai mare.

Echilibrare defectuoasa si rezistenta scazuta in timp

Din motivele mentionate mai sus, cele legate de felul in care sunt unite partile noi de cele vechi, dar si din cauza ca procedeul de fabricare a anvelopelor resapate este mai dificil si nu poate centra perfect roata, pneurile reconstruite sunt mai greu de echilibrat la vulcanizare. Nu trebuie sa te mire daca la o anvelopa noua trebuie sa pui maximum 10 grame de plumb ca sa o echilibrezi, iar la un cauciuc resapat e nevoie de 40-60 de grame sau mai mult ca pneul sa nu vibreze in mers. In plus, din cauza ca nu este perfect echilibrat, pneurile resapate tind sa se uzeze neuniform in timp.

Pericol de explozie la viteza mare, crescut

Spre deosebire de anvelopele noi si cele second-hand, pneurile resapate prezinta cel mai mare risc de explozie in mers. Si asta tot din cauza procedeului de fabricare. Pentru ca, in timp, pneurile resapate pot prezenta dezlipiri ale suprafetei de rulare de corpul principal, dezechilibrarea poate mari crapaturile sau fisurile, adezivul termic poate ca nu este cel mai calitativ, iar centrarea in timpul procesului de fabricare nu este cea mai buna. Asadar, in timp ce un pneu nou sau second-hand, care respecta normele de uzura, este ca un tot unitar, un pneu resapat poate fi considerata o piesa formata din doua elemente nu foarte unite.

La final, te sfatuim sa urmezi niste concluzii:

- mai bine cu pneuri de iarna resapate noi decat cu anvelope de vara noi, pe timp de iarna;

- mai bine cu anvelope resapate decat cu anvelope second-hand foarte uzate;

- mai bine cu anvelope second-hand uzate putin, in stare buna, decat cu anvelope resapate noi;

- varianta cea mai buna, dar cea mai scumpa, este sa iti dotezi masina numai cu anvelope noi