In prag de iarna, lumea isi cumpara anvelope de iarna. Cei care isi permit si sunt preocupati de siguranta lor la maximum vor investi intr-un set nou de pneuri de calitate, iar cei care au un buget limitat isi vor cumpara anvelope second-hand. Iata ce trebuie sa urmaresti cand cumperi pneuri la mana a doua.

DOT-ul anvelopei iti arata vechimea

Cauta pe pneu un numar format din 4 cifre. Primele doua iti arata numarul saptamanii si ultimele doua iti arata anul. De exemplu, un DOT 3811 inseamna ca pneul a fost realizat in saptamana cu numarul 38, adica in luna Septembrie, anul 2011. Trebuie retinut ca un pneu ca sa isi pastreze calitatile trebuie sa fie cat mai nou. Adica cu cat o anvelopa este mai noua, cu atat isi va face treaba mai bine. Si, daca este prea veche, materialul din care este realizata anvelopa se rigidizeaza. Nu trebuie sa cumparam sub nicio forma pneuri mai vechi de 5 ani si cele mai vechi de 2-3 ani trebuie sa fie bine verificate.

poza

Marca anvelopei

Daca tot cumperi pneuri la mana a doua, macar sa le iei de la o marca consacrata. Anvelopele de iarna cele mai bune sunt, asa cum te astepti, realizate de producatori de renume precum Michelin, Dunlop, Pirelli sau GoodYear. Asadar, vel mai bine este sa te axezi pe una din aceste marci care investesc mult in testare si dezvoltare. Chiar daca s-a rulat cu setul pe care il vei cumpara, poti sa fii sigur ca acestea sunt mai longevive decat marcile mai putin cunoscute. Iar la pret, cand e vorba de second-hand, nu difera foarte mult.

poza

Adancimea profilului

Pneurile de iarna sunt diferite de cele de vara. Adica daca un pneu vine din fabrica cu un profil adanc de 6-7 mm, unul de iarna vine din fabrica si cu 8-10 mm. De aceea, uzura trebuie calculata pe masura. Daca la o anvelopa de vara o carne de 4-5 mm este considerata inca suficienta, la pneurile de iarna orice este sub 5 mm face ca pneul sa fie inutil. Cu alte cuvinte, cel mai bine este sa testezi inainte de cumparare anvelopa cu o moneda de 5 bani. Moneda are o linie orizontala sub numarul 5. Baga moneda in profil si daca linia se vede, anvelopa nu mai este buna.

poza

Imbatranirea pneului

Unele anvelope pot fi bune de aruncat si numai dupa cativa ani de utilizare. Nu trebuie sa te mire daca vei gasi anvelope vechi de 1-2-3 ani crapate. Majoritatea pneurilor second-hand vin din import, de la strainii care le folosesc 2 sezoane si le arunca, dar pentru noi, romanii, sunt inca bune. Anvelopele imbatranesc daca nu sunt folosite corect si daca sunt depozitate prost. Daca s-a mers cu un pneu avand presiune prea mare sau prea mica in anvelope, aceasta se uzeaza necorespunzator. Daca pneurile au fost depozitate in soare sau la caldura, materialul isi pierde din proprietati si se crapa prematur. Asadar, la cumparare, trebuie sa inspectam vizual anvelopa, suprafata de rulare, peretii laterali si profunzimea in cautarea crapaturilor.

poza

Uzura uniforma a suprafetei de rulare

Nu sunt deloc putini cei care circula cu masina avand rotile neechilibrate sau geometria neefectuata. Si asta duce, in timp, la uzura inegala a suprafetei de rulare. Adica atunci cand luam pneuri second hand, trebuie sa fim atenti la suprafata de rulare si la uzura sa. Daca intr-o parte, blocurile de cauciuc par noi si in cealalata par mai uzate, inseamna ca roata a calcat stramb pe carosabil si s-a uzat neuniform. Inspecteaza cu grija fiecare pneu in parte si asigura-te ca uzura este la fel pe toata suprafata sa.

poza

Gauri, galme si petice

Romania este o tara ceva mai speciala si pe sosele gasim o sumedenie de capcane pentru anvelope. O multime de soferi au parte de pene si lovituri in trafic din cauza sinelor de tramvai, a cuielor sau a gurilor de canal. Asadar, trebuie sa ne asteptam ca anvelopele pe care le cumparam sa fi trecut tot prin aceleasi conditii de drum. Asadar, trebuie sa fim atenti pe peretii laterali daca pneul are galme, trebuie sa privim atent pe suprafata de rulare daca se vad cuie sau alte materiale penetrante si, cu ajutorul unei carpe fine, trebuie sa stergem interiorul in cautarea unor corpuri care au spart pneul. Daca este cazul vreunui corp metalic, cui sau cioburi, carpa se va agata si ne vom da seama ca acolo este necesar un petic. Si peticele sunt demne de evitat, pentru ca odata ce s-a pus un petic, structura pneului a fost compromisa.

poza

Asadar, daca suntem in cautarea unui set de anvelope de iarna accesibile, trebuie sa fim atenti la aspectele de mai sus. Putem sa ne echipam masina eficient si la mana a doua, daca respectam niste reguli simple. Mai bine pierdem 10 minute la inspectarea pneurilor pe care le dorim decat sa ne para rau mai tarziu.