Foarte multi soferi au impresia ca anvelopele de iarna sunt anvelope destinate mersului cu autoturismul pe zapada. Ceea ce este total gresit. O anvelopa de iarna este pentru sezonul rece, indiferent daca ninge sau nu. Mai precis, daca temperatura medie a zilei scade sub 7 grade Celsius, specialistii si producatorii de pneuri ne recomanda sa recurgem la echiparea speciala sezonului rece. Deoarece anvelopele de iarna nu sunt doar pentru zapada, ci sunt si pentru uscat, umezeala, gheata, polei si, cand e cazul, zapada.

Anvelopele de iarna sunt anvelope de frig. Adica niste anvelope construite dintr-un amestec de materiale pe baza de cauciuc special gandit sa ramana moale si elastic atunci cand temperaturile scad si la -30 de grade. Un pneu de vara are alta constructie, iar materialul se intareste atunci cand vine frigul si pierde aderenta. Dar daca avem niste cauciucuri speciale de iarna, acestea vor ramane moi. Iar acest lucru ne ajuta la franarea pe asfalt uscat, daca afara sunt -5 grade. Niste anvelope de vara rigide vor aluneca mult mai mult si riscam sa facem un accident la franare violenta sau cand tragem brusc de volan. Practic, anvelopele de iarna sunt mult mai aderente pe asfalt uscat cand e frig afara.

poza

Anvelopele de iarna sunt anvelope de circulat pe carosabil ud, cand afara este frig. Poate ca ninge putin, poate ca este ceata, burnita sau lapovita si, desi nu se depune zapada, asfaltul este ud ca dupa ploaie. Daca afara sunt doar 1-2 grade, niste anvelope de vara rigidizate vor asigura o aderenta scazuta pe asfaltul umed, in timp ce niste anvelope de iarna asigura o aderenta crescuta, prin faptul ca au un profil mai elastic.

Aceleasi anvelope sunt si anvelope speciale pentru mersul pe zapada sau polei. Datorita suprafetei de rulare cu un profil proeminent si cu blocuri distantate care se pot misca mai mult, aceste cauciucuri au aderenta crescuta pe zapada si pot sa te scoata daca ramai impotmolit. In schimb, anvelopele de vara, neavand un profil asa de distantat, nu au cu ce sa sape in zapada si ofera aproape zero aderenta.

Nu in ultimul rand, anvelopele de iarna sunt anvelope de circulat pe zapada. Evident, cele mai bune anvelope de gheata sunt cele cu tinte, devenite insa interzise in Europa din cauza problemelor pe care le pot face la suprafata carosabila, dar si din pricina aderentei scazute pe asfalt umed. Asadar, singura solutie este sa circulam cu anvelopele obisnuite de iarna, atunci cand strazile sunt acoperite de gheata.

poza

Anvelopele de iarna sunt cele mai bune la circulatia pe gheata din doua motive: Au un profil cu o inaltime considerabila, mai mare ca cele de iarna, iar blocurile de cauciuc care formeaza profilul sunt mai distantate. Asta inseamna ca, la demaraj sau la franare, aceste blocuri se misca si se "unduiesc", iar acest lucru creste suprafata de contact cu solul. Adica blocurile au aderenta atat cu partea de jos, dar si cu lateralele, lucru pe care anvelopele de vara nu il pot face.

In concluzie, daca dorim sa avem o aderenta crescuta pe orice fel de suprafata cand afara este frig, trebuie sa avem rotile dotate cu pneuri de iarna. Iar atunci cand circulam pe gheata, fie dupa o ploaie inghetata, fie daca autoritatile uita sa dea cu material antiderapant, e obligatoriu sa avem pneuri de iarna. Dar nu orice pneuri, ci unele in stare cat mai buna, cu profil mai mare de 5 mm, deoarece daca profilul unei anvelope de iarna scade sub 5 mm, miscarea blocurilor este limitata si aderenta scade.