Orice autoturism are amortizoare in sistemul sau de suspensie. Daca arcurile pot fi de mai multe feluri, respectiv de foi, elicoidale, bare de torsiune, amortizoarele sunt toate la fel. Rolul confortului intr-o masina este asigurat de arcuri, iar amortizoarele au alt rol, la fel de important. Si anume, de limitare a miscarii arcurilor. Fara amortizoare, arcurile ar juca sus-joc si masina ar sari ca o minge, insa amortizorul face ca acea miscare sa fie mult mai lina. Si cum este o piesa vesnic in miscare, iata ce se poate strica la ea.

Amortizor scurs

Amortizoarele auto de azi sunt cu gaz sau ulei. E vorba de substanta care circula prin cele doua camere ale amortizorului, ca sa asigure miscarea progresiva si lina a tijei principale. Daca nu ar exista un gaz sau ulei in amortizor, tija s-ar misca usor sus-jos si masina nu ar avea deloc stabilitate. Insa, uneori, de la uzura garniturilor din interiorul capsulei principale a amortizorului, uleiul sau gazul scapa.

Cand intra praf sau uzura este foarte mare la amortizoarele vechi, garniturile care sunt din cauciuc cedeaza. Si asa, usor-usor, se scurge uleiul din ele. Fara ulei, sau cu prea putin ulei, un amortizor nu mai... amortizeaza. Ci este un suport pe care sta arcul, fara sa-si faca treaba. Iti dai seama cand un amortizor este strica, in primul rand ca sofer, ca se aud socurile mult mai tare, deoarece arcul se comprima mult mai usor. Dar ii vezi si pe alti soferi cu amortizorul stricat, mai exact gol, cand roata joaca sus-joc foarte repede cand da intr-o groapa.

poza

In concluzie, cand vedem ca amortizorul este umed, e momentul sa-l schimbam. Daca uleiul sau gazul ramane sub nivelul maxim, va fi acolo degeaba, tinuta de drum a masinii se strica si putem chiar pierde controlul in viraje.

Cursa moarta

Amortizorul se mai poate strica si in alt fel. Si anume, sa inceapa sa scoata sunete ciudate. Cand auzi ca masina ta incepe sa aiba o bataie usoara, dar mecanicul iti zice ca pe partea de articulatii, directie, totul este impecabil, dar si flansele de amortizor sunt bune, nu mai ramane sa te uiti decat la amortizor.

Din anumite motive se poate intampla ca tija amortizorului sa aiba o cursa moarta de cativa centimetri, chiar si 1-2 centimetri. Adica pana sa prinda presiunea uleiului sa joace putin, lucru care duce la zgomotul sacaitor auzit in habitaclu. In timp, aceasta cursa moarta se va mari, va uza semeringurile din interior si in cele din urma se va scurge tot uleiul.

poza

Amortizor blocat

Destul de rar, dar posibil, se intampla ca un amortizor sa se blocheze. In interior exista niste orificii prin care uleiul circula dintr-o parte in alta a garniturilor centrale cand coboara sau urca tija. Daca aceste orificii sunt obturate, uleiul sau gazul nu mai are pe unde sa circule si tija ramane blocata pe pozitie, lucru imediat simtit de sofer prin faptul ca masina devine pur si simplu rigida, ca si cum ar avea suspensie sport.

Acest fenomen apare destul de rar, in special la amortizoarele cu camere duble de compresie si cu garnituri multiple. Aici se poate desprinde o garnitura care sa se invarta cativa milimetri, destul incat sa acopera gaurile prin care circula lichidul. In aceasta situatie, la fel ca si la celelalte, amortizorul va trebui sa fie inlocuit.