La venirea gerului, foarte multe baterii auto incep sa cedeze. Frigul le scade eficienta de a inmagazina energie in elementii interiori, asa ca bateriile nu mai inmagazineaza curentul produs de alternator. Si consumul incepe sa fie mai mare decat incarcarea, motiv pentru care multi soferi se trezesc dimineata ca vor sa plece la munca dar motorul nu se mai invarte. Ce facem intr-o asemenea situatie des intalnita la inceput de iarna?

Acumulatorul auto este piesa care porneste motorul masinii. Este o piesa consumabila care trebuie inlocuita din cand in cand, daca cedeaza si nu mai are curent. Acest lucru se intampla iarna, cand temperatura incepe sa fie negativa si lichidul catalizator din baterii isi pierde eficienta. Frigul extrem poate face chiar si bateriile noi sa nu mai functioneze cum trebuie.

poza

Semnele sunt clare: cand motorul incepe sa se invarta greu atunci cand dam la automat, semn ca nu exista suficient curent, bateria are probleme. In general, bateria care face figuri mai poate fi readusa la viata, fie printr-o redresare cu incarcatorul de priza, fie daca facem un drum lung in care alternatorul sa o incarce mai mult. Dar e clar ca vorbim de o chestiune de timp pana cand acea baterie va necesita schimbare.

Daca ajungem in momentul deloc placut in care acumulatorul nu mai este bun de nimic si nu mai ofera curent deloc, chiar si dupa ce l-am incarcat pe redresor sau dupa ce am venit la un drum lung, e momentul sa apelam la o baterie noua. Nu conteaza de unde o cumparam, conteaza ca o putem schimba singuri acasa, in curte sau la bloc. Avem nevoie pentru asta de o trusa de chei tubulare si de un ampermetru.

Trusa este folosita pentru desfacerea suruburilor de fixare pe tavita de prindere, dar si pentru slabirea bornelor. Iar ampermetrul, chiar si imprumutat de la cineva, este pentru a ne asigura ca alternatorul incarca bine bateria auto.

Primul pas este achizitionarea unei baterii potrivite masinii noastre. De amperaj egal sau mai mare ca cel al bateriei actuale, cu bornele pozitionate la fel si de dimensiunea identica. Dupa care, scoatem bornele de pe bateria masinii, asigurandu-ne ca nu le atingem intre ele.

poza

Cu ajutorul unei chei cu clicket si prelungitor scoatem suruburile care fixeaza partea de jos a bateriei de tava si ridicam acumulatorul masinii. Verificam tavita daca este curata, cautand urmele unor scurgeri de acid, iar daca este cazul curatam bine cu peria de sarma ca sa nu rugineasca tabla.

Montam acumulatorul nou pe pozitie, il fixam definitiv de tava si abia apoi montam bornele. Nu conteaza daca punem prima borna de negativ sau cea de pozitiv. Dar trebuie sa ne asiguram ca nu le inversam intre ele. Si, daca cumva avem alarma la masina, sa ne asiguram ca avem langa noi telecomanda care sa dezactivam alarma care va incepe imediat sa urle din toata puterea. Strangem suruburile de la borne si suntem gata de drum.

poza

Ca ponturi, mai putem curata cu un smirghel bornele si prinderile de baterie daca sunt oxidate, pentru o conductivitate mai buna. La final, nu strica sa tragem cu ambele maini de baterie ca sa ne asiguram ca nu se misca de pe pozitie, deoarece se fizeaza bine cu un scop: la gropi sau la o eventuala rasturnare sa nu cada si sa atinga o tabla sau capota si sa faca scurt, scanteie, incendiu.

Acumulatorul vechi il putem da la schimb pe cel nou, deoarece legea le impune vanzatorilor sa ceara 10% din valoarea noii baterii daca cel care a cumparat-o nu a adus o baterie veche la schimb pentru reciclare. In plus, poti sa dai banii acum pe bateria noua la magazin si dupa ce o scoti pe cea veche, sa iti recuperezi banii pe depozit, in termen de 30 de zile.