Temperaturile continua sa scada, un aer polar ameninta Romania iar Politia Rutiera se pregateste sa imparta amenzi soferilor care nu au montate anvelopele de iarna. Oficial, sezonul rece este aici.

Asa cum si tu iti cumperi haine groase si tot felul de accesorii pentru a trece cu bine de iarna, asa si masinile trebuie pregatite pentru lunile care urmeaza. Temperaturile scazute si mai apoi zapada, gheata sau materialele folosite pentru deszapezirea drumului sunt inamicii masinii tale pana la primavara.

Mai jos am strans laolalta 20 de sfaturi, pe care daca le urmezi n-ar trebui sa ai probleme nici anul acesta cu partenerul tau de drum. De la unele banale, pana la cele la care nu te-ai fi gandit.

1. Anvelopele

Anvelopele sunt legatura masinii cu suprafata de rulare, astfel ca este extrem de important sa folosesti intotdeauna, indiferent de anotimp, cauciucurile corecte. Testele au aratat ca masinile echipate cu anvelope de iarna nu doar accelereaza mult mai rapid, ci si franeaza mult mai eficient pe drumurile acoperite cu zapada - comparativ cu automobilele echipate necorespunzator. In plus, potrivit legislatiei in vigoare, lipsa anvelopelor de iarna de pe masina in sezonul rece iti poate aduce o amenda usturatoare.

Chiar si cele mai performante anvelope de iarna au limitarilor lor, astfel ca traversarea anumitor portiuni de drum si suprafete de rulare pe parcursul sezonului rece ar putea fi posibila abia dupa montarea unor lanturi antiderapante - de diferite tipuri si marimi. Atentie insa, folosirea acestora pe soselele uscate are un impact negativ si poate duce la uzuri atat ale cauciucurilor, cat si ale elementelor care se regasesc in componenta directiei, respectiv suspensiei.

poza

2. Antigelul

Verificarea antigelului este la fel de importanta ca si echiparea cu anvelope de iarna. Putina lume stie, insa antigelul isi pierde proprietatile in 2-3 ani astfel ca pentru a fi eficient, acesta trebuie verificat si inlocuit periodic.

Pe timp de iarna, dar nu numai, antigelul protejeaza motorul impotriva inghetului, supraincalzirii si coroziunii. Totodata, are si rol antidepunere.

Pentru a evita problemele care vin o data cu temperaturile scazute, roaga mecanicul sa verifice concentratia si nivelul lichidului de racire. Daca o faci tu, trebuie sa stii ca punctul de inghet al unui antigel nu trebuie verificat dupa ce a fost completat in vasul de expansiune, intrucat valoarea indicata ar putea sa nu fie cea corecta.

poza

De asemenea, niciodata sa nu verifici nivelul lichidului de racire cu motorul pornit, intrucat exista pericolul unor arsuri grave.

Daca este nevoie, schimba-l, insa ai grija sa alegi un antigel potrivit pentru masina ta. Sau mai bine zis, unul care este compatibil cu materialele din care este fabricat motorul masinii tale.

Folosirea unui antigel neadecvat poate duce la distrugerea circuitului si a pompei si, implicit, motorul ar putea suferi daune iremediabile.

3. Bateria

Statisticile arata ca iarna de iarna, peste 80% dintre soferi au probleme cu bateria masinii. Aceasta este una dintre cele mai solicitate piese auto, avand in vedere ca la temperaturi scazute, pornirea motorului solicita mai mult curent electric decat pe timp de vara.

Pentru a nu face parte din cei 80%, asigura-te ca acumulatorul masinii tale functioneaza la parametri normali. Totodata, daca este mai veche de 2-3 ani, este recomandat sa o duci intr-un service auto pentru a fi verificata. Din cauza vechimii si a scaderii densitatii acidului, curentul nu mai este retinut suficient, iar cand vine frigul, bateria se descarca mult mai repede.

Ca sa nu te lase in drum, asigura-te, asadar, ca bateria este in stare buna de functionare si ca alternatorul o incarca asa cum trebuie.

poza

4. Cabluri de alimentare

Pentru orice eventualitate, nu strica sa ai tot timpul in portbagaj cabluri de alimentare pentru situatiile de urgenta. Daca nu ai asa ceva, ar fi de preferat sa iti cumperi unele de calitate, cat mai groase, deoarece niste cabluri de pornire te pot salva.

poza

5. Bujiile

Ca tot am pomenit de pornirea motorului in sezonul rece, verifica de asemenea si bujiile. Daca acestea nu functioneaza cum trebuie, o sa ai probleme la pornire, mai ales atunci cand temperaturile scad cu mult sub zero. Daca trebuie sa le inlocuiesti, fa-o, ca pana la urma nu costa o avere.

Motoarele diesel sunt diferite in ceea ce priveste bateria si bujiile. De preferat ar fi, ca la pornire, sa tii cont de avertizorul care spune ca bujiile sunt incandescente si sa nu pornesti motorul pana cand acest avertizor nu se stinge. In caz contrar, risti sa uzezi bateria.

poza

6. Termostat

Instalatia de climatizare este foarte importanta pe timp de iarna. Intai de toate trebuie sa verifici termostatul pentru a te asigura ca functioneaza in parametri optimi, ca inchide si deschide asa cum trebuie, mai pe romaneste. Cel mai usor este sa te uiti daca acul ceasului de temperatura ramane constant in aceeasi pozitie, la fel ca vara. Asta inseamna ca termostatul merge fara sa tina cont de temperatura exterioara, asa cum este normal.

poza

7. Aer conditionat

Mai apoi, asigura-te ca instalatia de aer conditionat nu are probleme. Contrar credintei populare, aerul conditionat este folosit si iarna, nu doar vara. Rolul lui este acela de a reduce umiditatea din habitaclu, astfel ca dezaburirea geamurilor se face mult mai rapid.

poza

8. Filtru de habitaclu

Totodata, schimba filtrul de habitaclu chiar daca nu pare a fi necesar. In timpul sezonului rece vei folosi instalatia de incalzire mai tot timpul iar filtrele murdare pot arunca in interiorul masinii praf si microbi. Mai mult decat atat, afecteaza si climatizarea corespunzatoare a masinii, asa ca verifica cat poti de des filtrul de polen.

poza

9. Grilajul aerotermei

Tot pentru ca sistemul de climatizare sa functioneze corect, curata murdaria depusa pe grilajul aerotermei. Adica acolo sus, deasupra motorului, la baza parbrizului. Murdaria poate sa produca mirosuri neplacute in interior, dar si pagube materiale.

Mai concret, am intalnit cazuri in care frunzele uscate, semintele cauzte din copac, puful de la plopi si mugurii mici de la tei au infundat complet grila de la aeroterma. Asta a dus la imposibilitatea ventilatorului sa mai traga aer, fortand astfel motorul electric. A urmat putin fum din bord si aeroterma si-a dat ultima suflare. Acest lucru nu s-ar fi intamplat daca grila era curata si daca fluxul de aer era liber.

poza

10. Chedere si curele

Temperaturile scazute afecteaza toate piesele din cauciuc inclusiv chederele, pe care ar fi bine sa le ungi cu o vaselina incolora, sau curelele motorului. Cea mai importanta este, fara indoiala, cureaua de distributie (daca nu ai distributie pe lant) care oricum ar trebui schimbata la un interval de aproximativ 60.000 de kilometri.

poza

11. Ulei

O atentie deosebita trebuie acordata si uleiului, daca vrei ca motorul sa nu-ti faca probleme. Verifica nivelul periodic si schimba-l, impreuna cu filtrul de ulei, in intervalul de timp normal. Daca tot suntem la capitolul ulei motor, cauta sa nu existe vreo scurgere sau crapatura in garnituri.

poza

12. Caroserie

Umezeala specifica sezonului rece este inamicul principal al caroseriei masinii tale, asta pentru ca favorizeaza aparitia ruginii. Tocmai de aceea, repara rapid orice zgarietura si nu lasa nici un punct de tabla descoperit. Zonele neacoperite de vopsea sunt primele afectate. Te sfatuim sa iti faci si un tratament de protectie a vopselei, special pentru iarna.

poza

13. Stergatoare de parbriz

Durata de viata a stergatoarelor de parbriz, mai exact a lamelelor, este de circa un an. Iarna, acestea sunt folosite mai mult si in conditii mai dificile, tocmai de aceea este recomandat sa le inlocuiesti cu unele noi in aceasta perioada.

Ai mare grija cu stergatoarele iarna. Pentru a le extinde durata de viata, nu le folosi daca parbrizul nu a fost curatat in prealabil de gheata si cel mai important, nu le folosi daca vezi ca sunt blocate sau daca lamelele sunt lipite de geam. In caz contrar poti distruge motorasul electric. Alti bani, alta distractie.

poza

14. Lichid de parbriz

Lichidul pentru parbriz este de doua tipuri mari si late: de vara si, evident, de iarna. Daca cel dintai ingheata aproape imediat ce temperatura din termometru coboara sub 0 grade Celsius, lichidul de spalare a parbrizului specific anotimpului rece rezista in unele cazuri chiar si la -30 de grade Celsius. Acesta contine alcool si aditivi speciali care amelioreaza fenomenul de evaporare diferentiata a componentelor sale. In plus, compusi speciali protejeaza instalatia spalatorului de parbriz, pompa si chiar vopseaua caroseriei.

poza

15. Covorase din cauciuc

Cu toate ca nu sunt nici pe departe la fel de reusite - cel putin din punct de vedere estetic - precum cele realizate din material textil, covorasele auto din cauciuc sunt mult mai utile si mai practice intrucat modalitatea lor de intretinere este mult mai usoara. Iar cum iarna se lasa, nu de foarte putine ori, cu zapada, mocirla si poate noroi, este imposibil sa nu apreciezi usurinta cu care poti curata covorasele realizate din cauciuc, de tip tavita, cu marginea ridicata, pentru a nu lasa zapada topita si noroiul sa murdareasca mocheta.

poza

16. Spray dezghetat

O temperatura extrem de scazuta inregistrata pe parcursul noptii ar putea face imposibil accesul in masina a doua zi dimineata. Broastele, incuietorile si manerele, toate acestea tind sa devina o mare problema atunci cand este frig afara, mai ales in combinatie cu umezeala. Intotdeauna este bine sa ai la indemana un spray special, pentru dezghetarea incuietorilor, care sa fie folosit eventual inca de seara, cand abia ai ajuns acasa si masina inca este calda. Astfel, a doua zi vei fi scutit de neplaceri. La fel de bun este si sprayul pentru dezghetarea parbrizului!

poza

17. Lopata

Fie ca o porti peste tot cu tine, in portbagajul din dotarea masinii, sau doar o lasi acasa, pe balcon sau in debara, o lopata de calitate s-ar putea dovedi cea mai buna investitie intr-o zi de iarna. Nu de alta, dar nu stii niciodata cum te surprinde vremea si gasesti a doua zi fie un vecin, locul de parcare sau chiar drumul de intoarcere din vacanta inzapezit.

Daca spatiul de depozitare reprezinta o problema, nu ramane fara speranta: exista inclusiv lopeti cu manar demontabil.

O lopata pentru deszapezirea locului de parcare sau a unei portiuni de drum ar putea reprezenta o adevarata mina de aur intr-o zi de iarna, insa ce faci in cazul in care zapada ti-a acoperit masina? Doar nu o sa folosesti lopata si o sa risti sa zgarii vopseaua caroseriei, nu-i asa? Pentru aceasta situatie este mult mai recomandata o maturica.

poza

18. Racleta

Nu trebuie sa lipseasca insa din portbagaj nici racleta cu ajutorul careia sa cureti geamurile inghetate peste noapte. Pentru ca vizibilitatea auto este foarte importanta!

poza

19. Sistem franare

Deoarece reprezinta una dintre componentele vitale ale unei masini, de multe ori putand chiar face diferenta dintre viata si moarte, verificarea sistemului de franare in cadrul unui service auto ar trebui sa se faca regulat, indiferent de anotimp.

Iarna insa, carosabilul tinde sa fie mai alunecos decat in mod normal, astfel ca este esential ca franele sa functioneze in mod normal si sa nu exista niciun fel de surpriza neplacuta la actionarea acestora.

poza

20. Ambreiaj

Pe parcursul iernii, ambreiajul este mult mai solicitat decat in mod normal, astfel ca o verificare inainte de sosirea anotimpului rece - sa nu faca zgomot sau sa nu existe scurgeri de lichid ori alte probleme - este mai mult decat binevenita. In cazul in care mecanicul din cadrul service-ului in care se face verificarea descopera vreun semn anormal de uzura, atunci ar putea sugera inlocuirea acestuia. De obicei se inlocuieste tot kitul de ambreiaj, nu doar un singur element.

poza

Acum nu-ti mai ramane altceva de facut decat sa conduci preventiv, sa adaptezi viteza la conditiile de drum, sa nu bruschezi volanul, franele si acceleratia daca suprafata asfaltica este umeda sau acoperita de zapada si sa folosesti pe cat posibil frana de motor. Drumuri bune!