Motoarele diesel din zilele noastre au un sistem complex de alimentare. Pana nu demult era la putere sistemul numit pompe-duse, adica pompa-injector, dar acum a fost inlocuit de cel de tip common rail. Acesta din urma foloseste doua pompe de motorina, dar si alte elemente in miscare, special gandite pentru eficienta.

Pompa de joase

Numita gresit de romani, pompa de joasa este de fapt o pompa de presiune joasa. Adica o pompa care produce o presiune de cateva zeci de bari e considerata o pompa de presiune mica. Aceasta pompa este de obicei pompa din rezervor care trage motorina si o impinge spre motor. Motorina, la masinile mai vechi cu motor pompe-duse, era ulterior preluata direct de rampa de injectoare de tip "pompa-injector" sau de inca o pompa de presiune mica ce transporta carburantul spre injectoare.

poza

Pompa de inalte

Pompa se numeste corect pompa de presiune inalta, deoarece produce o presiune mare a carburantului, chiar si de 2500 bari. Pompa de presiune inalta se regaseste la masinile moderne cu motoare common rail si preia motorina impinsa de o pompa de joasa presiune din rezervor. Pompa de presiune mare poate sa aiba un debit diferit, controlat de un regulator de presiune.

Regulatorul de presiune

Motoarele diesel moderne au si un regulator de presiune. Acesta se monteaza pe traseul motorinei langa pompa de presiune inalta si "ii spune" pompei cat carburant sa bage in functie de turatia motorului. Regulatorul primeste comenzile de la computerul motorului care controleaza in acelasi timp si injectoarele. Injectoarele la masinile cu injectie common rail au o mufa si isi deschid sau inchid jetul in functie de ce le spune computerul ECU al motorului.

poza

Pompa mecanica sau electronica

Pompele de inalta presiune pot fi mecanice, angrenate de o curea, asa cum este cazul motorului 1.5 dCi de pe Dacia Logan, sau electronice, adica invartite de un motor electric. Trebuie retinut ca orice pompa merge mereu in corelare cu regulatorul de presiune si cu injectoarele, comunicand toate aceste piese prin intermediul computerului.

Avantajele sistemului Common rail

Numele de Common Rail inseamna "rampa comuna". Adica motorina este introdusa de pompa de inalta presiune intr-o rampa, o teava, cu ramificatii pentru fiecare injector in parte. Toate injectoarele au aceeasi presiune, fiind controlat fluxul motorinei de catre calculator.

Un sistem modern, controlat de computere, nu depinde de partile mecanice ale motorului. Adica injectoarele nu produc presiune in functie de turatia motorului si nici pompa, daca este electrica, nu depinde de viteza masinii. In schimb, computerul poate sa citeasca exact turatia, acceleratia, viteza, si sa aleaga cea mai buna cantitate de carburant care sa fie injectata in camera de compresie. Mai mult, motoarele noi sunt de tip common rail deoarece sunt cele mai eficiente, adica ii dau motorului exact motorina de care are nevoie, nefacandu-se risipa. Ceea ce duce si la o noxe mult mai reduse.

poza

Indiferent de sistemul de motorina pe care il ai sub capota, acesta trebuie ingrijit. Adica o masina diesel trebuie scoasa la drum intins din cand in cand, pentru ca turatia mare sa mai curete elementele interne si injectoarele, dar este nevoie si sa folosesti motorina de calitate. Iar atunci cand simti ca motorul nu merge rotund sau tremura, verifica imediat cauza problemei care se poate complica foarte usor. Cat despre ulei de calitate in motor si revizia la timp... nici nu mai este nevoie sa o spunem.