Soferii au o dilema destul de mare in ceea ce priveste alegerea farurilor pentru masina personala. Sau atunci cand urmeaza sa-si cumpere o masina, fie noua, fie second-hand, iar diversele variante si optiuni legate de blocurile de lumini sunt destul de multe. Ce faruri sunt cele mai bune, care sunt cele indicate, care sunt cele legale si cele mai sigure?

poza

Farurile cu halogen

Primele faruri auto care au echipat masinile moderne in numar mare sunt cele cu halogen. Adica becuri normale incandescente, care ofera un raport pret/performanta destul de bun. Nu degeaba, majoritatea masinilor noi chiar si in zilele noastre vin din fabrica cu aceste faruri. Sunt faruri de masina simple care au un corp si o sticla transparenta, iar puterea luminii este data de puterea becului si de oglinda din interior. Nu este vorba de lupe ca in cazul altor faruri.

Un avantaj al acestor faruri este ca sunt ieftine si usor de intretinut. Pentru ca un bec este accesibil oricui si se gaseste in orice loc, inclusiv la benzinarii. Mai mult, sunt faruri des intalnite la dezmembrari, in cazul in care ti se sparge unul si ai nevoie de unul de schimb.

poza

Farurile cu Xenon

Aceste faruri auto sunt mai moderne si au aparut in anii '90 pe o masina de serie, modelul BMW Seria 7. Sunt faruri numite si HID, adica High Intensity Discharge, care folosesc un bec special si o tensiune mult mai mare. Motiv pentru care farurile cu xenon sunt scumpe, deoarece au in componenta lor un far cu lupa si sistem de autonivelare, un drosser care transforma tensiunea de 12 Volti intr-una mult mai mare, care transmite energia la niste becuri speciale, umplute cu un gaz numit xenon, de unde si numele.

Masinile noi mai scumpe au in dotare faruri cu xenon pentru ca ofera o cantitate superioara de lumina pe timp de noapte si pentru ca au sistemul de autonivelare, care regleaza automat fascicolul de lumina in functie de incarcarea autoturismului.

poza

Farurile cu xenon se pot cumpara si aftermarket, pe piata gasindu-se diverse kituri de xenon. Insa trebuie retinut ca aceste kituri trebuie montate numai pe faruri cu lupa, altfel, lumina nu se concentreaza si ii orbeste pe soferii care vin pe contra-sens, crescand astfel riscul de accidente grave.

De retinut mai este si faptul ca legea din Romania nu permite montarea unor faruri cu xenon daca masina nu a avut din fabrica asa ceva. Iar la RAR sau la o inspectie ITP, risti sa fii respins si trimis acasa. Asadar, e mai bine sa ramai la farurile stock ale masinii tale.

Farurile cu LED

Un compromis ceva mai modern al farurilor auto cu xenon si al celor cu halogen il reprezinta noul model cu LED. Adica o lumina mica dar puternica, obtinuta dintr-un LED sau chiar mai multe. Aceste faruri LED, cu ajutorul unor oglinzi speciale, au facut o revolutie in domeniul auto.

Daca initial se foloseau LED-urile numai la luminile de zi, acum acestea sunt utilizate pentru farurile full-LED, atat pentru faza scurta, cat si pentru cea lunga. Avantajul acestor faruri fiind ca nu au un consum de curent asa de mare de celelalte doua exemple de mai sus si ca ofera o buna vizibilitate pe timp de noapte, avand posibilitatea de a concentra fascicolul de lumina.

Multe masini moderne au acum lumini cu LED, inclusiv la stopuri, iar multe modele chiar si din clasa accesibila, vin din fabrica cu LED-uri. Momentan, aceasta tehnologie se pare ca este cea mai avantajoasa.

poza

Concluzie

Chiar daca s-au mai inventat faruri cu laser sau cu cine stie ce cristale Swarovski, e clar ca tipurile de iluminare auto se pot reduce doar la cele 3 modele enumerate aici. Cel mai ieftin si cel mai bun pentru o masina normala ramane becul cu halogen. Xenonul nu mai are, din pacate, niciun avantaj in fata sistemelor cu LED, motiv pentru care, daca ai bani si iti permiti, te sfatuim sa cumperi o masina cu faruri LED.