Atunci cand vorbim de piese cumparate de la dezmembrari, vorbim automat de piese folosite. Adica de piese care au deja o uzura. Insa aceasta uzura poate fi de mai multe feluri, de la insesizabila pana la uzura pronuntata care transforma piesa de masina intr-o simpla bucata de fier inutila. Iata cum sa recunoastem uzura pieselor din dezmembrari.

poza

Piesele de caroserie exterioara

In aceasta rubrica intra cam orice element care formeaza caroseria externa. Adica aripile, capota, haionul, barele de protectie, pragurile, portierele si in unele cazuri extreme chiar plafonul. In general, aceste elemente sunt de doua feluri: din tabla sau plastic.

Piesele de caroserie exterioara din metal sunt de obicei aripile, capotele, portierele, pragurile si haionul sau usa portbagajului. In aceste cazuri trebuie sa ne uitam la doua aspecte: forma piesei si starea vopselei. Adica trebuie sa ne asiguram ca nu cumparam piese indoite, lovite sau deformate, dar nici piese care prezinta urme de rugina sau deteriorari masive ale suprafetei exterioare.

In cazul pieselor de caroserie exterioara metalice avem doua variante: ori sa le cautam si sa le cumparam direct pe culoarea necesara, acesta fiind un mare avantaj al pieselor de la dezmembrari, ori sa le cumparam in orice culoare si sa la vopsim ulterior.

Trebuie evitata orice piesa de exterior metalica ce prezinta urme de rugina sau umflaturi ale vopselei. Nu vrem sa mai investim bani si in tinichigerie sau vopsitorie. In rest, mai ramane doar aspectul legat de vopsea, daca gasim piesa necesara in culoarea masinii sau trebuie sa o vopsim pe alta care are o nuanta diferita.

In cazul pieselor plastice, precum spoilerele, eleroane si asa mai departe, ne intereseaza sa nu aiba clemele de prindere rupte in urma vreunui accident, sa nu fie infundate sau zgariate in adancime. In rest, culoarea poate fi la fel ca cea a masinii noastre sau se poate foarte usor vopsi dupa bunul plac.

poza

Motorul si cutia

E bine de stiut ca de la dezmembrari ideal este sa cumparam motoare si cutii numai de pe masini intregi, functionale, pentru a putea face un test. Daca noi cumparam un motor deja demontat, exista riscul ca dupa ce investim bani multi pe manopera in montarea lui sa ne trezim ca are probleme majore si ca am aruncat banii pe fereastra. Chiar daca vanzatorul spune ca ofera garantie, pierdem bani oricum montandu-l si demontandu-l, deci ideal este sa il testam in prealabil.

Motorul poate fi usor testat de un cunoscator dupa felul in care merge. Si este nevoie de doar cateva minute de ascultat motorul pentru a da un verdict. Transmisia poate fi testata pe loc, in caz ca masina nu e functionala, si ne putem da seama cum intra in viteze.

Mai greu este cu transmisiile automate, care, la fel, trebuie neaparat testate pe o masina care merge. Cutiile automate cumparate de la parcurile de dezmembrari care deja le vand demontate sunt o loterie, deoarece exista mult mai multe sanse ca acestea sa nu mearga sau pentru ca au fost demontate necorespunzator, sa nu avem toate piesele necesare la montarea ulterioara.

Asadar, daca vrem sa cumparam un motor, e bine sa-l luam direct de pe o masina functionala si sa platim ceva bani in plus, daca este cazul, pentru demontarea lui, inainte de cumparare. Evitam astfel orice urma de neplaceri. Si putem refuza usor un motor sau o cutie care scoate sunete nefiresti, semn ca are o uzura mare si nu ne va mai tine multa vreme daca vrem sa o montam pe masina noastra.

poza

Elementele de mecanica

O buna parte din piesele care se vand primele de la dezmembrari este formata din piese de mecanica. Si aici ne referim la piesele care formeaza sistemul de directie, suspensie sau franare. Acestea sunt de numai doua feluri, daca ne gandim la uzura: bune sau bune de aruncat.

In primul rand, trebuie sa stii ca sunt destul de putine piesele pe care merita sa le iei de la dezmembrari ce se incadreaza in acest segment. De exemplu, caseta de directie este o piesa care are cautare, pentru ca noua este extrem de scumpa. I se poate testa jocul inainte de cumparare, cu conditia ca noul cumparator sa ajunga la fata locului sau sa o comande prin curier cu optiunea de deschidere a coletului.

Alte piese mecanice care merita cumparate de la dezmembrari sunt unele bascule. In general, e bine de evitat orice piesa de mecanica ce are in compozitie o piesa de legatura din cauciuc, cum ar fi o bucsa sau un pivot. Insa si uzura acestora poate fi testata, mai ales daca vorbim de piese care noi sunt scumpe. Basculele care au elemente din cauciuc pot fi usor testate verificand vizual si fizic starea acestora. Daca vedem ca piesele din cauciuc prezinta crapaturi sau rupturi, nu trebuie sa luam acea piesa. Sau daca la miscarea brusca a legaturii din cauciuc auzim zgomote metalice, de fier pe fier, la fel, trebuie sa evitam acele piese.

De la sistemul de franare singurele elemente ce pot fi cumparate din dezmembrari sunt etrierele. Niciodata sa nu cumparam discuri sau placute, pretul unui set nou costand putin, iar riscul de a pune in pericol siguranta noastra nu merita pus sub semnul intrebarii. Etrierele de la dezmembrari trebuie sa faca dovada ca au un piston care se misca sub presiune, dar care nu au scurgeri de lichdi de frana. In rest, nu prea avem cum sa le verificam.

La suspensii este cam acelasi lucru ca si la frane: numai un lucru merita cumparat, si anume arcurile. Trebuie sa evitam pe cat posibil cumpararea unor amortizoare de la dezmembrari pentru ca riscam sa le montam si sa ne trezim ca avem un balans pronuntat al masinii sau ca pete cateva zile incep sa se scurga. Arcurile, in schimb, nu prea se uzeaza in timp si merita cumparate si de la dezmembrari, chiar daca noi costa destul de putin.

poza

Uzura pieselor de interior

Multa lume cauta piese de interior pentru propria masina. Nu neaparat ca ale lor s-au stricat ci mai degraba ca ale lor s-au uzat. Insa in acest caz este usor de recunoscut uzura elementelor. Sa luam, spre exemplu, scaunele si bancheta. Multa lume cauta scaune pentru partea din fata deoarece in timp, cel de la sofer se uzeaza si se rupe, iar unul nou este extrem de scump. Iar uzura celui de la dezmembrari pe care noi dorim sa-l cumparam se vede usor, cu ochiul liber. Iar buretele interior trebuie sa fie integral, nu sa fie scamosat sau faramitat.

Aceeasi poveste este si cu alte elemente de interior care au cautare: volan, maneta schimbator, frana de mana, mocheta, elemente din bord, butoane, fete de usi si asa mai departe. In cazul acestora este vorba de o verificare a uzurii vizuale, pentru ca nu avem de-a face cu elemente mecanice care lucreaza si se strica in timp, ci doar se uzeaza mai mult la aspect.

poza

Elemente electrice si de climatizare

O alta mare parte a pieselor din dezmembrari care au cautare este formata din piese electrice sau ce fac parte din sistemul de climatizare. Din pacate, unica varianta pentru a te putea asigura ca acestea functioneaza, este sa le testezi pe masina functionala inainte sa le cumperi. Lucru destul de dificil de facut, daca piesa vruta de tine este din alt judet si trebuie sa o primesti prin curier. Dar si in acest caz exista niste repere ce merita luate in considerare.

Printre piesele electrice care au cautare se numara blocurile de lumini, calculatoare, relee, diverse computere de airbaguri, injectie si asa mai departe, senzori, sonde, butoane, instalatii electrice, bobine, debitmetre sau comenzi pentru clima, ceasuri de bord si multe alte elemente ce depind de curentul bateriei. Daca nu le putem verifica functionarea pe o masina care merge, atunci trebuie sa le cumparam numai de la vanzatori verificati care ofera garantie. Si, in caz ca acestea nu functioneaza, putem returna piesa fara probleme.

In general piesele electrice functioneaza sau nu functioneaza. Dar exista riscul ca unele piese de la dezmembrari sa fie pastrate in conditii umede si contactele sa se umezeaza si piesa sa nu mai fie functionala. Asadar, trebuie verificata inainte. Dar daca aceasta merge din prima, nu trebuie sa ne facem probleme in viitor, cel putin la marea majoritate dintre ele.

In cazul pieselor care compun sistemul de climatizare, acestea sunt de mai multe feluri. Cea mai problematica parte care este cumparata din dezmembrari este compresorul. Acesta poate fi testat numai pe o masina functionala. Degeaba cumparam noi un compresor care ne vine prin curier acasa, deoarece daca nu este bun, il putem trimite inapoi si sa ne recuperam banii, dar oricum aruncam bani pe fereastra cu montajul si demontajul. Asadar, in cazul unui compresor este bine sa-l vedem mergand pe masina.

Geamurile, jantele si farurile masinii

Lumea cumpara de la dezmembrari si parbrize, lunete sau geamuri laterale pentru masina proprie. Insa si acestea pot fi uzate. Cel mai mult se uzeaza parbrizul si geamul soferului, adica cele ma... folosite. Parbrizul de obicei se zgarie, are urme de la pietricele sau crapaturi si fisuri. Asadar, daca gasim un parbriz la dezmembrari care are aceste urme, nu merita sa-l cumparam.

Jantele masinii sunt un alt element cautat, pentru ca posesorii de masini vor un set secundar pentru iarna sau vor sa inlocuiasca o janta accidentata. Si, in cazul jantelor, trebuie sa ne uitam la cateva aspecte: zgarieturi, indoituri, suduri sau rugina in cazul celor de tabla. Daca vedem ca janta dorita de noi este indoita sau poarta urme de reparatii, trebuie sa o refuzam.

La jante este usor sa le comandam si de pe internet, dar de la vanzatori verificati. Daca nu este buna, o trimitem inapoi si primim banul fara emotii.

Farurile masinii sunt si ele piese auto din dezmembrari destul de cautate, la fel ca orice piesa care este regasita in partea frontala, cea mai vulnerabila in cazul accidentelor. Insa si acestea pot fi uzate peste masura si putem lua teapa daca nu cumparam ce trebuie.

Farurile de masina care au urechile de fixare rupte, oglinzile matuite sau arse, geamul matuit sau zgariat de la nisip si pietricele din trafic trebuie ocolite. Adica nu trebuie sa cumparam faruri care au fost rupte si nu le putem monta sau care au elementele de iluminare uzate si sa avem probleme cand aprindem luminile.

poza

Concluzie: uzura pieselor e usor de verificat

Cand cumparam piese de la dezmembrari avem doua variante ca sa ne asiguram ca nu aruncam banii pe geam: ori le luam direct de pe o masina functionala ca sa ne asiguram ca merg, ori cumparam piesele numai de la vanzatori verificati care ofera garantie si iti returneaza banii in caz ca primesti o piesa stricata.

Trebuie sa tinem minte ca absolut toate piesele din dezmembrari sunt uzate, de aceea au si pretul mai mic decat cele noi. Insa asta nu inseamna ca nu pot fi montate pe o alta masina. Trebuie doar sa ne asiguram ca uzura este la un nivel care sa ne mai permita si noua o buna functionare o perioada de timp indelungata. Daca piesa se afla la sfarsitul vietii sale, ori cautam in alta parte, ori cumparam una noua. Cea mai proasta alegere ar fi sa facem un compromis si sa cumparam o piesa uzata, fiind bucurosi ca dam bani putini.